بالاخره
با پيگيرى حوادث آخرين ماههاى غيبت حضرت مهدى(ع) به آخرين روزها رسيديم و
مىتوانيم چشمانتظار آن وعده الهى باشيم كه در قرآن به مؤمنان،
(1)مستضعفان زمين(2) ، صالحان(3) و حتى وجود مبارك پيامبر اكرم(ص) داده شده
و رسول اكرم(ص) (4) در روز غدير حجةالوداع آن را كه به صد و بيست هزار
مسلمان حاضر در آن محل اعلام كردند(5) و امام باقر(ع) به عشق آن روز
فرمودند:
اگر آن عصر را درك كنم از جان خويش براى حضرت مهدى(ع) محافظت مىكنم (خودم رابراى او نگاه مىدارم.) (6)
آرى
اين همان روز است كه آسمانيان پيش و بيش از زمينيان به انتظارش بوده و در
انتظارش سوخته و ساختهاند؛ چرا كه اين روز سرآغاز فصل نوين و واقعى حيات
زمين و زمان و بشريت است و روز رسيدن به همه خوبيها در سايه اسلام است.
حوادث اين ماه در دو بخش روز فجر مقدس و باقى اين ماه قابل بررسى است:
الف) فجر مقدس و صبح موعود
آن
گونه كه از احاديث برمىآيد به دنبال حوادثى كه طى ماههاى پيش در جهان رخ
داده، حدود هفت نفر از عالمان دينى و همراهان آنها (7) از نقاط مختلف عالم
اسلام و بلاد اسلامى رو به سوى حجاز كرده و مخفيانه به دنبال حضرت مهدى(ع)
مىگردند تا با ايشان بيعت كنند. در اين اثنا هم حضرت حجت(ع) همانند حضرت
موسى(ع) از ترس آنها كه تعقيبش مىكردند رو به سوى مدينه كرد(8)؛ از مدينه
خارج شده و رو به مكه مكرمه نموده و از دست سپاهيان سفيانى بدانجا پناهنده
مىشوند و پس از ايشان هم سيصدوسيزده يار و ياور ايشان از نقاط مختلف جهان
بىآن كه با هم قرارى از قبل گذاشته باشند در مكه جمع مىشوند تا نهضت
جهانى خويش را آغاز كنند.
صبح شنبهاى كه مصادف با عاشوراست
حضرت پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهيم(ع) دو ركعت نماز به جا
مىآورند، ميان ركن و مقام ايستاده و اولين خطبه غرّاى خويش را به گوش
جهانيان مىرسانند و پس از معرفى خويش مردم را به بيعت دعوت مىكنند و
جبرئيل(ع) كه در آن زمان به شكل پرندهاى سفيد رنگ بر ناودان كعبه ايستاده،
اولين كسى است كه با ايشان بيعت مىكند و به دنبال آن هم سيصدوسيزده ياور
شريف حضرت و باقى مؤمنان و صالحانى كه به مكه آمدهاند تا به يارى حضرت
بپردازند و همگى آماده جهاد و شهادتند. اينها مجموعاً دههزار نفر سپاهيان
حضرت را تشكيل مىدهند و با حضرت پيمان مىبندند.
يونسبن ظبيان نقل مىكند كه امام صادق(ع) فرمودند:
شب
جمعه، خداوند متعال مَلَكى را به آسمان دنيا مىفرستد. وقتى كه فجر طلوع
كرد، آن ملك بر عرش خدا كه بالاى بيت المعمور قرار گرفته مىنشيند و براى
هر كدام از پيامبر و حضرت على و امام حسن و امام حسين(ع) يك منبر نورانى
مىگذارد و ايشان هم از آنها بالا مىروند و ملائكه و پيامبران و مؤمنان هم
در مقابل ايشان جمع مىگردند و به دنبال آن درهاى آسمان گشوده مىشود و پس
از زوال خورشيد(9) پيامبر(ص) مىفرمايند:
بار پروردگارا! اين وعدهاى كه در كتاب خويش دادى وگفتى:
»خداوند
به آن دسته از شما كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند وعده داده
است كه آنها را همانند پيشينيان ايشان حاكمان زمين و دين مرضى خويش كند.«
اشاره به آيه نازل شده در روز غدير: »اليوم اكملت لكم و رضيت لكم الاسلام دينا«
يعنى اسلام را مسلط و خوف آنها را به آرامش تبديل كند.
پس
از ايشان ملائكه و پيامبران هم، چنان مىگويند. آن چهار نور مقدس به سجده
مىافتند و حضرت (رسول(ص)) باز مىفرمايند: پروردگارا غضب نما كه حريمت
دريده شد و برگزيدگانت شهيد و بندگان صالحت خوار گشتند. پس خداوند آنچه را
كه بخواهد مىكند كه آن روز معلوم است.(10)
احاديثى را كه اشاره به اين حادثه بزرگ دارند مىتوان در چند دسته خلاصه كرد:
1. روز قيام و نقطه آغاز نهضت جهانى حضرت
شنبهاى را كه مصادف با عاشورا شده است برخى احاديث روز ظهور حضرت برشمردهاند:
ابو بصير از امام صادق(ع) روايت كرده است كه فرمودند:
[حضرت
مهدى(ع)] در روز عاشورا كه روز شهادت سيدالشهدا(ع) است، قيام مىكنند.
گوييا در آن شنبهاى كه عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم. در حالى كه
بين ركن و مقام ايستاده جبرئيل در مقابل ايشان، براى بيعت ندا در دهد و
شيعيان حضرت، زمين را با طىالارض زير پا مىنهند و از اطراف و اكناف عالم
(به سرعت) جمع شده و با ايشان بيعت مىكنند و خداوند هم به وسيله او جهان
را مملو از عدالت مىكند آن گونه كه آكنده از ظلم و جور گشته است.(11)
علىبن مهزيار هم از امام پنجم(ع) نقل كرده است كه:
گوييا با حضرت مهدى(ع) در روز شنبهاى كه عاشورا است و بين ركن و مقام ايستاده هستم.(12)
ادامه دارد
نظرات ارسال شده