ما را دنبال کنید

جستجوگر

موضوعات

  • مهدویت
  • مهدویت 1612
  • آیت الکرسی 3
  • فضیلت صلوات 11
  • فضیلت نماز جمعه 2
  • عکس های دیدنی 32
  • عکس های مذهبی 12
  • گنجینه احادیث 7
  • فضیلت زیازت عاشورا 2
  • قضاوتهای امیر المومنین علی علیه السلام 14
  • ذکر 2
  • نماز 1
  • شگفتیها و عجایب دنیا در بعد از ظهور امام زمان علیه السلام 3
  • خمس 0
  • خاورمیانه و آخر الزمان
  • شام و آخر الزمان 126
  • حجاز و آخر الزمان 95
  • عراق و آخر الزمان 57
  • وهابیت و آخر الزمان 140
  • ایران و آخر الزمان 189
  • یمن و آخر الزمان 52
  • اردن و آخرالزمان 18
  • آخرالزمان و فلسطین 14
  • مصر و آخر الزمان 21
  • فلسطین و آخر الزمان 13
  • یهود و آخر الزمان 24
  • سقوط اسرائیل 19
  • علائم ظهور
  • خروج سفیانی 26
  • خروج خراسانی 6
  • خروچ یمانی 6
  • خسف بیدا 2
  • قتل نفس زکیه 2
  • صیحه ی آسمانی 8
  • مذهبی
  • عاشورا 50
  • امام رضا (ع) 13
  • امام علی علیه السلام 14
  • پیشگوییهای ظهور
  • امام خمینی 7
  • امام خامنه ای 6
  • شاه نعمت الله ولی 1
  • سید احمد علی خسروی 1
  • نوستر آداموس 3
  • علمائ و بزرگان 4
  • آیت الله ناصری 2
  • قرآن 5
  • مبشرات ظهور 9
  • آموزش
  • کتاب
  • عصر ظهور 27
  • الملاحم والفتن يا فتنه وآشوبهاى آخر الزمان 8
  • کتاب غیبت نعمانی(محمد ابن ابراهیم نعمانی ) 1
  • کمال الدین و تما م النعمه(شیخ صدوق) 1
  • آمارگیر

    • :: آمار مطالب
    • کل مطالب : 1686
    • کل نظرات : 134
    • :: آمار کاربران
    • افراد آنلاين : 4
    • تعداد اعضا : 12
    • :: آمار بازديد
    • بازديد امروز : 75
    • بازديد ديروز : 142
    • بازديد کننده امروز : 69
    • بازديد کننده ديروز : 73
    • گوگل امروز : 0
    • گوگل ديروز: 0
    • بازديد هفته : 290
    • بازديد ماه : 75
    • بازديد سال : 12,735
    • بازديد کلي : 362,859
    • :: اطلاعات شما
    • آي پي : 18.218.129.100
    • مرورگر : Safari 5.1
    • سيستم عامل :

    کدهای اختصاصی

     
    رأی‌گیری و انتخابات بیش‌تر از این که بخواهد جامعه ما را آباد کند، می‌تواند جهان را آزاد کند. چون ملت ایران، اگر از حضور در رأی گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند.

     فارس: گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به شرح زیر است:

    مهمترین کار امام زمان بعد از ظهور، حکومت و حکمرانی است

    آیا برای برقراری ارتباط با امام زمان (عج) به عنوان حجت خدا و واسطه فیض الهی ابعاد عاطفی و اعتقادی کفایت می‌کند؟

    ما غالباً ارتباطمان با اولیاء خدا اولاً اعتقادی و ثانیاً عاطفی است و خیلی هم خوب است. این‌ها را نمی‌خواهیم انکار کنیم، اما ماجرا نباید به همین دو ارتباط ختم شود؛ بلکه باید یک ارتباط سیاسی هم با حضرت ولی‌عصر ارواحنا له‌الفداه برقرار کنیم. کما اینکه با اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هم اگر می‌خواهیم ارتباط برقرار کنیم باز باید وجه سیاسی این ارتباط را روشن و بلکه پررنگ قرار دهیم. طبیعتاً ارتباط عاطفی‌ اکثر ما بر محور مصائب اهل بیت است. این مصائب به دلایل کاملاً سیاسی رخ داده‌اند. اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را به خاطر اینکه اخلاقشان خوب بود یا نماز خواندن خوبی داشتند، به شهادت نرساندند!

    طبیعتاً اگر امام زمان اروحنا له الفداه هم ظهور بفرمایند، مهم‌ترین چیزی که دیده خواهد شد، حکومت و حکمرانی ایشان و حضور ایشان در عرصه سیاسی است. به عبارتی، قدرت را در دست خواهند گرفت. ما صرفاً دنبال ظهور یک انسان عارف نیستیم. البته ایشان عارف به خدا هستند و از ایشان هیچ‌کس معرفت بیش‌تری نسبت به خدا ندارد؛ بلکه به جهت سیاسی ما منتظر هستیم تا غربت ایشان برطرف شود و غیبت به پایان برسد و حضور در صحنه سیاسی پیدا کنند.

    کسانی با امام زمان ارتباط خوبی دارند که در عرصه سیاسی مرتبط شوند

    در جامعه، افراد زیادی داریم که رهبانیت در پیش گرفته‌اند و به اعمال عبادی خود مشغول هستند. به نوعی کاری به کار سیاست و حکومت ندارند. این رفتار و نوع ارتباط آنان با امام زمان مشکل دارد؟

    ما هر چقدر ارتباط اعتقادی یا عاطفی خوب با حضرت برقرار کنیم، اما اگر ارتباط سیاسی با حضرت نداشته باشیم و نگاهمان به ظهور حضرت، حضور ایشان در عرصه سیاست نباشد، ارتباط ناقصی خواهیم داشت. اساساً کسانی می‌توانند از نظر اعتقادی و عاطفی ارتباط کاملی با حضرت داشته باشند که این ارتباط را در عرصه سیاسی تعریف کنند.

    ارتباط با امام زمان اگر سیاسی نباشد، ناقص است

    چطور باید این ارتباط سیاسی را با حضرت برقرار کنیم؟

    تعریف کردن این ارتباط در عرصه سیاسی یعنی اینکه ما منتظر ظهور باشیم تا ایشان، جهانیان را از ظلمت و ظلم نجات بدهد. چنین تقاضایی، تقاضای فردی نیست. ما وقتی با حضرت ارتباط داشته باشیم و برای اینکه حضرت بیایند، آرزومند باشیم تا حکومتشان را ببینیم و حکمرانانی را که زیر سایه ایشان به عنوان نمایندگان ایشان حکومت خواهند کرد، ببینیم، ارتباط سیاسی ما برقرار شده است. این ارتباط عاطفه انسان را هم بیش‌تر می‌کند؛ اعتقاد انسان را هم عمیق‌تر و راسخ‌تر خواهد کرد. ارتباط با حضرت ولی عصر علیه‌السلام اگر ارتباط سیاسی نباشد، نه تنها ناقص است بلکه ممکن است کم کم موجب انحراف شود. انحراف مثل این که کسی دنبال این باشد که در گوشه‌ای خدمت حضرت برسد و دیداری تازه بکند و بگوید برای من کافی است. دیگر دعا برای فرج نکند و تمنا برای ظهور و حکومت ایشان نداشته باشد. این ارتباط، ناقص و بلکه انحرافی است. طبیعتاً این افراد هم موفق به دیدار حضرت نخواهند شد. موفق به دسترسی به حضرت ولی‌عصر ارواحنا له‌الفداه هم نخواهند شد.

    امام زمان، قدرت را در اختیار و در خدمت برقراری عدالت قرار می‌دهد

    در حال حاضر اگر کسی بخواهد با حضرت ارتباط برقرار کند، جنس فعالیت‌هایی که باید انجام بدهد، چیست؟

    اگر ما می‌دانیم اصل کاری که حضرت خواهند کرد، حکومت است و اصل کاری که حضرت خواهند کرد در عرصه سیاست خواهد بود، حتی آن شعار عدالت هم که می‌دهیم، همین رویکرد را خواهد داشت. ایشان قدرت را در اختیار و در خدمت برقراری عدالت قرار می‌دهد. اگر ارتباط سیاسی با حضرت داشته باشیم و انتظارمان یک انتظار سیاسی باشد، جنس انتظار ما به گونه‌ای خواهد بود که هم‌اکنون اگر می‌خواهیم برای ظهور مقدمه‌سازی کنیم یا خودمان را به حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداه مقرب کنیم، باید کار سیاسی و اجتماعی کنیم. کار اجتماعی که نتیجه‌اش سیاسی است. کار اجتماعی که نتیجه‌اش سیاسی نیست هم داریم؛ مثل این که فرد به آمریکا برود و به فقرا کمک کند و با نظام سلطه و سلطه‌گرانی که این همه ددمنشی دارند و این همه ظلمی که می‌کنند، کاری نداشته باشد، بلکه به نظام سلطه بگوید که تو هر چه جنایت بکنی ما این جا مردم را تسکین می‌دهیم تا تو به حیات خودت ادامه بدهی. این‌ها کارهای اجتماعی و مردم‌دوستانه‌ای است که نه تنها ضدنظام سلطه که تولیدکننده فقر و محرومیت است، نیست؛ بلکه به نظام سلطه کمک می‌کند.

    باید سیاست را از دست ظالمان و فقیرسازان نجات داد

    یعنی فرضاً نباید به نیازمندان و محرومان کشور آمریکا و دیگر کشورهای ظالم کمک کرد؟

    خیر، در آمریکا و در کشورهای پر از ظلم و فساد هم باید به محرومین کمک کرد و در این تردیدی نیست، ولی کمکی که  به ریشه‌کن کردن فقر و فساد و ظلم منجر شود. در کنار این کمک باید نیم‌نگاهی به عرصه سیاست داشت و در حد توان، سیاست را از دست ظالمان و فقیرسازان نجات داد. خیلی از جوانان سوال می‌کنند که ما الآن چه کار کنیم به امام زمان ارواحنا له‌الفداه مقرب شویم. خواندن دعای عهد و نمازهای سر وقت، رعایت تقوا و ادای حق والدین و همچنین تا آن جایی که می‌شود، ظلم به دیگران نکردن در حیطه زندگی شخصی لازم است. شما منتظر هم نباشید. انجام این‌ها لازم است، اما اگر کسی می‌خواهد به حضرت ولی عصر ارواحنا له‌الفداه در کنار این‌ها مقرب شود و بلکه بالاتر از این‌ها مقرب شود و شاید بعضاً قبل از این‌ها مقرب شود، باید خدمت به عرصه سیاسی کند. عرصه سیاسی را برای حضور حضرت منتظر کند. در عرصه سیاسی مقدمه‌سازی برای ظهور کند.

    خدمت به ظهور حضرت، گاه از دین‌داری شخصی هم بالاتر است

    یعنی فعالیت در عرصه سیاسی قبل‌تر و مهم‌تر از اقدامات شخصی و فردی دین‌داران محسوب می‌شود؟

    بله،‌ برای این که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در برخی از موارد در جریان دعوت به قومی مثل قوم بنی‌ربیعه فرمودند که بیایید مرا کمک کنید و بیایید عهد ببندیم باهم که از من حمایت کنید ولو اعتقاداتتان درست نشود. به آن خدایی که من دعوت می‌کنم اگر شما موحد نشدید هم بیایید از من دفاع کنید. چطور رسول خدا نیاز به قدرت داشت تا بتواند اسلام را گسترش بدهد و در این راه حتی از پیمان آنان که اعتقاداتشان کامل نبود هم استفاده می‌کرد؟ شاید حضرت قبول کنند از خدمت ما هم استفاده کنند، اگرچه ما فرد بسیار عارف و زاهدی نباشیم. ما باید دینداری شخصی خودمان را انجام بدهیم در آن تردیدی نیست، اما همراه این دینداری فردی و مهم تر از آن و گاهی از اوقات قبل از دینداری فردی باید چه کار کنیم؟ خدمت به ظهور حضرت کنیم و آن خدمت هم چیزی از جنس سیاست خواهد بود. چون ظهور چیزی از جنس سیاست است.

    برای اصلاح و پرشور کردن انتخابات چه باید کنیم؟

    باتوجه به این وظیفه سیاسی ما برای مقدمه‌سازی ظهور امام زمان (عج)، رویدادهایی مانند انتخابات کشور چه اهمیتی دارد؟

    انتخاباتی که در پیش داریم، زمینه‌هایی را برای ما فراهم می‌کند که خدمت سیاسی به نظام جمهوری اسلامی برای رونق بخشیدن، اصلاح انتخاب و انتخابات پرشور کنیم. این کار را انجام بدهیم، روشنگری و گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگویی مشابه آنچه که حضرت زهرا (س) انجام داد. ایشان ۴۰ روز در خانه‌ کسانی را می‌زد که تقریباً شاید حضرت یقین داشت که هیچ کدام از آن‌ها جواب مثبت نخواهند داد. از آبروی خودش مایه گذاشت. دختر پیغمبر عزیزترین فرد مدینه، در خانه‌های این افراد را می‌زد. خدا می‌داند که برای این که حضرت زهرا (س) به در خانه آن‌ها برود، آن افراد چقدر نالایق بودند، ولی اقدام سیاسی است و باید هم حضرت انجام بدهد.

    البته ما در قرآن کریم داریم که ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً یعنی خداوند متعال می‌فرماید من گمراه‌کنندگان را به عنوان عضد و بازو به کار نمی‌گیرم. این آیه قرآن را اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برای عبیدالله بن حر جوفی خواندند. این داستان را برای این می‌گویم که پاسخ این سوال را دهم که آیا ما قبل از دینداری و مهم‌تر از دینداری واقعاً کمک کردن به ولی خدا را برنامه خودمان قرار بدهیم یا نه؟ حضرت در راه، خیمه‌ای را دیدند و فرمودند این خیمه چه کسی است؟ گفتند این خیمه عبیدالله بن حر جوفی است. عبیدالله بن حر جوفی آدم ناصالحی بود. از نظر سیاسی هم حتی جهت‌گیری‌هایش با جهت‌گیری‌های اهل بیت (ع) متفاوت بود. حضرت پیکی را فرستادند تا آن فرد را به یاری حضرت دعوت کند. قبول نکرد. افراد عرضه داشتند که ما گفتیم این آدم صالحی نیست و قبول نکرد، به شما کمک کند. حضرت فرمود من خودم می‌روم و از او تقاضای کمک می‌کنم. در واقع ایشان می‌خواستند او را کمک کنند.

    حضرت رفتند و او را به کمک خودشان دعوت کردند. نفرمودند تو عبادات، نماز، روزه و اعتقاداتت درست نیست، پس من تو را دعوت نمی‌کنم یا نفرمودند اول برو عباداتت را درست کن و بعداً بیا به من کمک کن. فرمودند الآن ولی خدا نیاز به کمک دارد. می‌آیی؟ آن فرد باز هم قبول نکرد. وقتی قبول نکرد و می‌خواست اسب و شمشیر خودش را به حضرت بدهد، حضرت این آیه قرآن را خواند. ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً من از کسانی که گمراه می‌کنند و مضل هستند کمک نمی‌گیرم. ایشان می‌خواستند خود شخص را برای کمک به ولی خدا، هدایت کنند. طبیعتاً اگر می‌آمد مثل افراد دیگری که به کربلا آمدند و امام حسین را کمک کردند، نجات پیدا می‌کردند.

    انتخابات چگونه مقدمه‌ساز ظهور است؟

    چگونه کمک به حضرت ولی عصر ارواحنا له‌الفداه متضمن نجات ماست؟

    متأسفانه در جامعه ما دین طوری معرفی شده که اگر کسی به خاطر خدا و نصرت ولی خدا و نصرت دین خدا، اقدام سیاسی کند و از نظر سیاسی روشنگری کند و خدمتی به جامعه انجام بدهد از نظر معنوی اجرش شناخته نیست. کسی نمی‌داند چه اجر بالایی، بالاتر از بسیاری از عبادات فردی دارد. پس ما ارتباطمان با حضرت را باید از محدوده صِرف اعتقادی و عاطفی خارج کنیم و به محدوده سیاسی هم وارد سازیم. باید رابطه‌مان اعتقادی و عاطفی نباشد؛ بلکه رابطه‌مان با حضرت سیاسی هم باشد و وقتی انتظار فرج می‌کشیم، بدانیم فرج یک مقوله سیاسی است. این برخورد با معرفت و با انتظار فرج است و وقتی می‌خواهیم حضرت را کمک کنیم، جدا از دینداری فردی بلکه مهم‌تر از دینداری فردی، برای حضرت عرصه سیاست را آماده کنیم که حضرت تشریف‌فرما شوند.

    واقعاً بالاتر از اقدام سیاسی مقدمه‌سازی برای ظهور حضرت، چیست؟ اقدام سیاسی اگر به خوبی و به قصد کمک به حضرت انجام شود، می‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ دیگر یک مسئول نابه‌کار در جامعه نخواهیم داشت. یک فرد منتخب ناصالح نخواهیم داشت. یک فرد حتی انتصابی ناصالح هم نخواهیم داشت. دیگر دستگاه‌های نظارتی این قدر پرحجم برای کنترل مسئولین کار نمی‌کنند که تازه از پرونده‌سازی هم جا بمانند و این همه مورد رانت خواری پیدا کنند. دیگر در جامعه مسئول کم‌کار نخواهیم داشت. دیگر ما بیکاری در جامعه نخواهیم داشت. همه این‌ها مربوط به بحث‌های مهدوی است.

    اگر حضرت ولی عصر تشریف بیاورند، آیا وضعیت زندگی مردم بهبود پیدا می‌کند؟

    بله در حد اعلی. اگر بخواهد بهبود پیدا بکند با کار است یا بدون کار؟ اگر با کار است پس حضرت بیکاری را از بین خواهند برد. اگر بدون کار زندگی مردم رونق پیدا می‌کند با فلسفه خلقت انسان و با دین منافات دارد. پس نمی‌توانیم تصور کنیم زندگی مردم بدون کار کردن رونق پیدا می‌کنند. پس اگر مردم با کار کردن رونق پیدا می‌کنند، حضرت طوری جامعه را اداره خواهد کرد که کارآفرینی در حد اعلی خواهد بود. البته همه این‌ها در قرآن کریم آمده است. احساس مسؤولیت سیاسی در قرآن کریم لااقل به صورت یک آیه روشن و برجسته آمده است. لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ مردم خودشان برای برقراری قسط قیام کنند. اگر مردم قیام نکنند، پیامبران هم این کار را انجام نمی‌دهند. پیامبران می‌آیند مردم را راهنمایی کنند، ائمه هدی هم این راهنمایی را ادامه داده‌اند. حالا مانده است که لیقوم الناس بالقسط تا مردم به قسط قیام کنند. در این صورت حضرت ظهور خواهند کرد و رهبری‌شان را برای مردم ادامه خواهند داد و بعد از ظهور هم، این مردم هستند که عرصه سیاست را پاک و طیب نگه می‌دارند.

    من نمی‌دانم که در زمان امام زمان هم رأی‌گیری خواهد بود یا نه ولی رأی‌گیری امروز امتحانی است برای جامعه ما تا نشان دهیم شایستگی ظهور حضرت را داریم یا نه؟ رأی‌گیری و انتخابات بیشتر از این که بخواهد جامعه ما را آباد کند، می‌تواند جهان را آزاد کند. چون یک قوم برجسته و قوی مثل ملت ایران، اگر از حضور در رأی‌گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید و این سربلندی در انتخاباتشان نهادینه شود، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند و آن قوم را الگو قرار دهند و این معنا را در سراسر جهان گسترش دهند.

    هیچ وقت در روایات نفرمودند که همه ملت‌ها اگر آباد و آزاد و عالی شوند حضرت ظهور خواهند کرد. عده ای اگر پای رکاب حضرت از شیعیان خوب بایستند، تمام است. این ها خود به خود با منطقشان جهان را خواهند گرفت. با مسیر و مرامشان جهان را آزاد خواهند کرد. پس مقوله مهدویت را یک مقوله اولاً سیاسی باید تلقی کرد و اقدام برای ظهور و مقدمه‌سازی برای فرج را اقدامی سیاسی دانست که یک نمونه‌اش در انتخابات است. طبیعتاً همین اقدام سیاسی با نیت خالصانه وقتی انجام گیرد می‌تواند اثر بسیار معنوی در روح خود فرد داشته باشد و پرونده انسان را بسیار نورانی کند. اثری که در جامعه دارد این است که جامعه متحول خواهد شد.

    آیا اکثریت مردم ما متوجه امر ظهور و مسئولیتشان برای مقدمه‌سازی برای ظهور هستند یا نه؟ نمی‌دانم برای این سوال چه جوابی دارید. آیا اقلیتی از مردم ما متوجه مسأله ظهور و متوجه مقدمه‌سازی سیاسی برای ظهور هستند یا خیر؟ لااقل شاید جواب سوال دوم مثبت باشد. حداقل علی القاعده افرادی باید متوجه این معنا باشند. اگر این‌ها وظایفشان را درست انجام دهند، کار تمام است. این‌ها اگر با نیت صادقه اقدام صحیح و مسئولانه انجام بدهند و احساس مسؤولیت را در مردم زنده کنند، اثر کارشان جامعه را احیا خواهد کرد. معلوم می‌شود که عموماً ما بی‌توجه هستیم. اگر عموماً بی‌توجه نباشیم، ظهور بسیار زودتر از این حرف‌ها رخ می‌داد اما امیدوارم که امام زمان ارواحنا له‌الفداه کوتاهی‌های ما را در نظر نگیرند و خداوند متعال به ما عیدی بدهند و همین مقدار بیداری سیاسی مردم ما را بپذیرند و ظهور را برای ما به عنوان هدیه میلاد عنایت فرماید.

    لینک

     

    پاسخ پناهیان به منتقدانِ گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره انتخابات و ربط آن به مسأله ظهور/ BBC چرا از این حرف من رنجید؟

    پناهیان گفت: من نگفتم با این انتخابات یا انتخابات دیگر مقدمه ظهور فراهم می شود، بلکه گفتم سربلندی در امتحان انتخابات، مقدمه‌ساز ظهور است و اگر انتخابات درست در کشور نهادینه شود، ظهور رخ می‌دهد، زیرا مردم رشد یافته می‌شوند.

    به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز پنجشنبه ۱۲ فروردین‌ماه در برنامه تلویزیونی سمت خدا به مصاحبه اخیرش با خبرگزاری فارس اشاره کرد و با تأکید بر اینکه مهدویت در بین تمام مفاهیم دینی مهمترین ویژگی‌اش آن است که امری واقعی و به شدت سیاسی است، اظهار داشت: ظهور امام زمان (عج) امر قدسی و نامعلوم نیست. بسیاری در خصوص امام زمان شاعرانه سخن می‌گویند که خوب است و حتی معتقدم کم هم هست. بسیاری در خصوص ایشان اعتقادی و به سبکِ کلامی قدیم سخن می‌گویند. بسیاری در خصوص ایشان به شبهات می‌پردازند که همه بسیار خوب است. بسیاری در خصوص ظهور امام زمان (عج) به گناهان مردم می‌پردازند که خوب است اما همه در برابر بُعد سیاسی غیبت و مقدمات فرج هیچ است.

    وی افزود: اگر اعتقاد به حضرت داشته باشیم و به خاطر ظهور ایشان، گناهان شخصی را کنار بگذاریم و دعا کنیم اما مقدمات سیاسی ظهور فراهم نشده باشد، ظهور محقق نمی‌شود.

    ضعف مراکز مهدوی در معرفی بُعد سیاسی مهدویت

    پناهیان اضافه کرد: متاسفانه طلبه‌ها دین را در سطح فردی معرفی می‌کنند. مهدویت هم در حد اخلاق فردی و اجتماعی معرفی شده است و به بُعد سیاسی آن پرداخته نمی‌شود. مراکز مهدوی در خصوص مباحث سیاسی مهدویت ضعف جدی دارند.

    وی با اشاره به اینکه متاسفانه طلبه‌ها مقوله مهدویت را فردی، قدسی و آسمانی تعریف می‌کنند و آن را روی زمین نیاوردند تصریح کرد: ظهور امام زمان (عج) اولا سیاسی است ایشان با قدرت‌های سیاسی دنیا در می‌افتند. ما زمانی که می‌خواهیم در خصوص مهدویت صحبت کنیم باید موعظه‌های خود را به سمت مسئولین ببریم زیرا آنها مقدمات ظهور را فراهم یا خراب می‌کنند.

    ساختار سیاسی حکومت امام زمان(عج) چگونه است؟

    این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ظهور امام زمان (عج) قدرت و ثروت را از دست ظالمان می‌گیرد و به دست مستضعفان می‌دهد. قدرت و ثروت در زمان حضرت چگونه تقسیم می‌شود؟ در خصوص دوران مهدویت شنیده‌ایم که در عرصه سیاسی عدالت برپا می‌شود اما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که حضرت عدالت را چگونه برپا می‌کند؟ این سوال را اهل فضل پاسخ دهند. ما تقریباً هیچ کتابی در این خصوص نداریم. رشته تخصصی مهدویت در این زمینه باید فعال شود که در حکومت مهدوی آیا وزارتخانه داریم؟ شیوه حکمرانی و ساختار سیاسی در آن زمان چگونه است؟

    وی با اشاره به اینکه آیا حضرت عدالت را با ذکر، تصرف و یا ابزاری خاص برقرار می‌کنند گفت: آیا حضرت وزارت اطلاعات سنگینی در آن زمان دارند؟ من احتمال می‌دهم که این گونه نیست؟ پس ظالمان چگونه کنار می‌روند؟ واقعاً اگر ما دروغ و غیبت را ترک کنیم؟ حضرت ظهور خواهند کرد؟

    مهم‌ترین تقوا در رسانه‌هاست

    پناهیان ادامه داد: گناه مسئولین سیاسی کشور در تحریف دین ظهور را به تأخیر می‌اندازد یا گناه چند بنده خدا که در مضیقه هستند؟ تقوا که ظهور را تجلیل می‌دهد تقوای فردی است یا سیاسی؟ تقوای سیاسی چقدر در رسانه‌ها وجود دارد؟ رسول خدا در هر دو خطبه‌ نماز جمعه که باید تقوا مورد توصیه قرار گیرد این آیه را می خواندند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید و سخن راست و استوار گویید، و از بیهوده‌گویى و سخنان فسادانگیز بپرهیزید.» بنابراین مهمترین تقوا در رسانه‌هاست. فاسدترین افراد آن است که در رسانه‌ها بالا و پایین یک حرف را می‌زند و آن را منتشر می‌کند.

    این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما مردم مسئولین را انتخاب می‌کنیم گفت: مقام معظم رهبری در کتاب نظریه انتظار خود می فرمایند: «حکومت آینده حضرت مهدى موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمى یعنى چه؟ یعنى متّکى به ایمان‌ها، اراده‌‏ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمی‌‏کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آن‌هاست که بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مى‌‏بخشد و یک حکومت صددرصد مردمى تشکیل مى‌‏دهد؛ اما این حکومت مردمى با حکومت‌هاى مدّعى مردمى بودن و دمکراسى در دنیاى امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دموکراسى و مردم‌‏سالارى را روى آن گذاشته‌‏اند، همان دیکتاتوری‌هاى قدیمى است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنى دیکتاتورى گروه‌ها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروه‌هاست و مردم در این میان هیچ‌کاره‌‏اند. یک گروه به قدرت دست پیدا مى‏‌کند و در سایه قدرت سیاسى‌‏اى که همه زمام‌هاى امور را در کشور در اختیار او مى‌‏گذارد و با سوءاستفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه به نفع خود گردآورى مى‌‏کند و آنها را در راه به دست آوردن دوباره قدرت مصرف مى‏‌کند. دمکراسی‌هاى امروز دنیا بر پایه تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشم‌ها و دل‌هاست. امروز در دنیا هرجا شعار دموکراسى مى‌‏دهند، شما ببینید براى تبلیغات کاندیداهاى ریاست جمهورى و یا نمایندگان مجلس چه کار مى‏‌کنند! پول خرج مى‌‏کنند. دموکراسى در پنجه اقتدار پول اسیر است. مردم‏سالارى امام زمان - یعنى مردم‏سالارى دینى - با این روش، به‏‌کلّى متفاوت است»

    آیا می‌توان نمایندگان مجلس را به عنوان یار به امام زمان معرفی کرد؟

    وی ادامه داد: صد درصد مردمی بودن حکومت مهدوی یعنی چی؟ یعنی زمانی که مردم در تعیین سرنوشت خود دخالت کنند و این خیلی بیشتر از انتخابات های زمان ماست. ما باید در انتخابات رشد کنیم؟ آیا می‌توانیم این مجلس انقلابی که حدود ۳۰۰ نفر است یا دیگر نمایندگان انقلابی مجلس‌های قبل را به امام زمان به عنوان یارانشان معرفی کنیم؟ می‌توانیم طلبه‌ها، استانداران، امام جمعه‌ها را معرفی کنیم و بگوییم حضرت این‌ها یاران شما هستند.

    پناهیان افزود: امیرالمومنین به اباذر می‌فرمود، جایی حکومت نکند به کمیل می فرمود بدون اجازه من آب نخورد اما با مالک اشتر متفاوت بود. نباید نام مالک را بر روی هر کسی بگذاریم. مالک کسی است که تشخیص می‌دهد چه کاری را باید انجام دهد. انتخابات ما در شرایط کنونی بهتر از جاهای دیگر است و این را غربی‌ها و ناظران بین‌المللی می‌دانند به‌خاطر همین حقیقت است که در زمان انتخابات رسانه‌های خود را سرخط می‌کنند زیرا حقیقی است.

    مردم را به خاطر انتخاب‌ها سرزنش نمی‌کنیم، اما لایق ظهور نیستند

    این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم بعد از چند وقت از منتخب خود راضی نیستند آیا امام زمان از او راضی است؟ و در پاسخ به این سوال که ما در انتخابات مخیر هستیم. چرا باید به خاطر انتخاب سرزنش شویم، تصریح کرد: مردم را سرزنش نمی‌کنیم اما می‌گوییم لایق ظهور نیستیم. در دوران مدرسه شما نمره کم می‌گرفتید نباید سرزنش شوید بلکه باید تقویت کنیم تا رشد پیدا کند. ظهور حضرت برای جامعه‌ای است که رشد کند و آزادانه و درست انتخاب کند.

    وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «فرآیند تحقّق هدف‌های اسلامی، یک فرآیند طولانی و البته دشواری است. به طور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک می‌شود؛ اما تحقّق آنها، بسیار طولانی است. قدم اوّل که پُرهیجان‌تر و پُرسروصداتر از همه است، ایجاد انقلاب اسلامی است. کار آسانی نبود؛ لیکن این آسان‌ترین است. قدم بعدی، ترتّب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است؛ یعنی ایجاد نظام اسلامی، که گفتیم نظام اسلامی، یعنی هندسه‌ عمومی جامعه، اسلامی بشود؛ که این هم شد. قدم بعدی - که از این‌ها دشوارتر است - ایجاد دولت اسلامی است. دولت نه به معنای هیأت وزیران؛ یعنی مجموعه‌ کارگزاران حکومت؛ یعنی من و شما. ما باید به معنای واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شویم. این مشکل‌تر از مراحل قبلی است... پس تشکیل دولت اسلامی، مرحله‌ی سوم است. بعد از این مرحله، مرحله‌ تلألؤ و تشعشع نظام اسلامی است؛ یعنی مرحله‌ ایجاد کشور اسلامی. اگر این مرحله به وجود آمد، آن‌وقت برای مسلمان‌های عالم، الگو و اسوه می‌شویم: «لتکونوا شهداء علی النّاس». اگر توانستیم این مرحله را به‌سلامت طی کنیم - که از همّت مردان و زنان مؤمن، این چیزها اصلاً بعید نیست - آن‌وقت مرحله‌ بعدی، ایجاد دنیای اسلام است.» این مرحله همان تمدن نوین اسلامی و ظهور است که مقام معظم رهبری در جاهای دیگر به آن اشاره داشته‌اند.

    چرا تعجب می‌کنیم وقتی گفته می‌شود، انتخاب درست زمینه‌ساز ظهور است؟

    پناهیان با بیان اینکه ما در مسیر رشد هستیم، اگر در مسیر رشد نباشیم، نمی‌توانیم بگوییم آقا بیا البته فرایند طولانی است که باید دقیق طی شود، افزود: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند انقلاب ما مقدمه ساز فرج است. آیا رفتار فردی من نوعی در ظهور موثر است یا فرد سیاسی؟ آیا رفتار سیاستمداران ما مهمتر است یا رفتار مردمان عادی؟ پس چرا تعجب می‌کنیم زمانی که گفته می‌شود انتخابات درست یا انتخاب درست ظهور را نزدیک می کند. چرا بی‌بی‌سی نسبت به این موضوع حساس می‌شود زیرا یک بحث قدسی به نام مهدویت را به انتخابات نزدیک کردیم؟ البته من نگفتم با این انتخابات یا انتخابات دیگر مقدمه ظهور فراهم می شود بلکه گفتم سربلندی در امتحان انتخابات، مقدمه ساز ظهور است و اگر انتخابات درست در کشور نهادینه شود، ظهور رخ می‌دهد زیرا مردم رشد یافته می‌شوند. مردم باید به سطحی برسند که انتخاب‌هایشان در سطح ۳۱۳ نفر یا یک یا دو سطح پایین‌تر از آن باشد. بی‌بی‌سی و بی‌بی‌سی چی‌ها کلمه نهادینه ما را حذف کردند و انتخابات را به انتخاب تبدیل کردند. کدام فرد عاقلی تصور می کند که یک طلبه این حرف را بزند.

    وی گفت: اگر انتخاب درست نهادینه شود زمانی که مردم فردی همچون امیرالمومنین را انتخاب کردند دیگر سراغ ابوموسی اشعری نمی‌روند. امیرالمومنین در نامه‌ای به ابوموسی اشعری به عنوان نماینده مذاکره‌کننده خود می‌فرمایند اگر عقل و تجربه را در مذاکره زیر پا بگذاری، شقی هستی. به دروغگو اعتماد نکن.

    شعار امسال، شعاری مهدوی است

    پناهیان با اشاره به اینکه امام زمان شغل و بیکاری را در جامعه برطرف می‌کند، تصریح کرد: امام زمان کار درست می‌کند و بیکاری را کنار می‌زند چند سالی است که مقام معظم رهبری شعار سال‌ها را به سمت تولید و رفع موانع‌های آن انتخاب کنند این‌ها مفاهیم مهدوی است. شعار امسال یک مفهوم مهدوی است اما در کجای صدا و سیما به این مفهوم پرداخته شده است؟ باید مفاهیم مهدوی را زمینی کنیم در این صورت خواهیم فهمید که کارآفرینی مقدمه‌ساز ظهور است. الان بی‌بی‌سی‌چی‌ها این را دست خواهند گرفت زیرا مهدویت را امری بالایی و قدسی دانستیم و برای زمینی کردن آن کاری نکردیم.

    ارسال نظر

    کد امنیتی رفرش

    نظرات ارسال شده

    ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

    مهدویت


    درباره ما

    با ارئه آیات و روایات آخر الزمان امید است قلوب منتظران آن حضرت شاد وآمادگی آنها جهت یاری و جانفشانی در رکاب حضرت حجت (عچ) به حد کمال برسد انشا الله

    نظرسنجی

    تا چه اندازه مطالب سایت برای شما مفید است ؟