يرانيان و نقش آنان در دوران ظهورمقدمهبرگرفته از كتاب : عصر ظهورقبل از پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، كشور ايران در تصوّر غربيها پايگاهى حياتى ، آنهم در مرز شوروى و در قلب جهان اسلام به حساب مى آمد و از ديدگاه مسلمانها كشورى اسلامى و اصيل به شمار مى رفت كه ((شاه )) سرسپرده غرب و هم پيمان اسرائيل بر آن حكومت مى كرد و براى خودش خدمتى به اربابانش ، كشورش را دربست در اختيار و خدمت آنان قرار داده بود.
ادامه مطلب
باب 16
ابو سعيد خدرى ميگويد: در آن بينى که رسول خدا صلى الله عليه وآله مشغول تقسيم (غنيمت؟) بود مردى از بنى تميم بلند شد وگفت: يا رسول الله صلى الله عليه وآله در تقسيم کردن عدالت را مراعات کن آن بزرگوار در جوابش فرمود: واى بر تو اگر من عدالت را مراعات نکنم که خواهد کرد؟ عمر گفت يا رسول الله صلى الله عليه وآله اجازه بده تا گردن اين منافق را بزنم، فرمود: نه زيرا او را اصحابى است که يکى از آنها نماز وروزه خود را با نماز وروزه آنها تحقير ميکند ونظير صيد تير خورده از دين خارج ميشوند نظر به تير ميکند وچيزى نميبيند، نگاه باب دهان ميکند غير از سرگين وخون چيزى نميبيند، در زمان فرقه اى از مردم خارج ميشوند وعلامت آنها اين است که در بين آنها مرد مجنونى است که نصف يکى از دستهايش نظير پستان زن ونصف ديگر چون پاى انسان است. ابو سعيد گويد: من اين مقاله را از رسول خدا صلى الله عليه وآله شنيدم وموقعيکه على عليه السلام با آنها قتال ميکرد من با او بودم وآن شخصى (را که پيغمبر فرمود بود) آوردند آن شخص داراى همان صفاتى بودکه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرموده بود.
ادامه مطلب
مرحله چهارم : آزاد شدن عراق به دست حضرت مهدى عليه السلامبرگرفته از كتاب : عصر ظهوردر زمينه ورود حضرت مهدى عليه السلام به عراق و آزاد ساختن آن از باقيمانده نيروهاى سفيانى و گروهكهاى متعدد خوارج و پذيرفتن آن كشور به عنوان پايگاه دولت و مركز حكومت خويش ، روايات فراوانى وجود دارد.
ادامه مطلب
باب 191
مکحول از على بن ابى طالب عليه السلام روايت کرده که فرمود: برسول خدا صلى الله عليه وآله گفتم آيا مهدى عليه السلام از ما ائمه هدى است يا از غير ما؟ فرمود: از ما خواهد بود، دين بما ختم ميشود همچنانکه بما افتتاح شد، مردم بوسيله ما از گمراهى وفتنه نجات پيدا ميکنند همچنانکه بواسطه ما از گمراهى شرک خلاص شدند بجهت ما است که خدا بعد از عداوت وفتنه قلوب آن ها را در دين با يکديگر مهربان کرد همان طور که خدا براى ما در بين قلب ودين آن ها بعد از عداوت وشرک ايجاد الفت کرد.
ادامه مطلب
27 ـ آية الكرسى سبب جلب نظر مخصوص خداوند به بندگان.
عن الصادق عليهالسلام :
قال: لَمّا اَمَرَ اللّهة عَزَّ وَجلَّ هذَهَ الاْياتِ اَنْ يَهْبِطْنَ اِلَى الاَْرْضِ تَعَلَّقْنَ بِالْعَرْشِ وقُلْنَ اَىْ رَبِّ اِلى اَيْنَ تُهْبِطُنا اِلى اَهْلِ الْخَطايا والذُّنُوبِ فَاَوْحَى اللّهُ عزَّ وجَلَّ اِلَيْهِنَّ: اَنِ اهْبِطْنَ فَوَعِزَّتى وجَلالى لا يَتْلوُكُنَّ اَحَدٌ مَنْ آل مُحمَّدٍ وشيعَتِهمْ فى دُبُرِ ما اِفْتَرَضْتُ عَلَيهْ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ فى كُلِّ يَوْمٍ الاّ نَظَرْتُ اِلَيْهِ بِعَيْنِىَ الْمَكْتُوبَْةِ فى كُلِّ يَوْمٍ سَبْعينَ نَظْرَةً اَقْضى لَهُ فى كُلِّ نَظْرَةٍ سَبْعينَ حاجَةً وقَبِلْتُهة عَلى مافيه مِنَ الْتَعاصى وَهِىَ اُمُّ الْكِتابِ «شَهِدَ اللّهُ اَنَّهُ لا اِلهَ الاّ هُو والْمَلائِكَةُ واوُلوُ الْعِلْمِ» وآيةُ الكُرسيّ وآية المُلْكِ.
ادامه مطلب
پاسخ آیتالله العظمی صافی گلپایگانی به شبهاتی درباره ازدواج حضرت حجّت(عج)
معرّفی عمیق مهدویّت، ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسانهاست. اعتقاد به بشارتهای پیامبران گذشته و ائمّه دین(ع)، افراد باانگیزه و پرتوانی را میتواند در جامعه پرورش دهد.
باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبه فردی، موجب پاک نگاه داشتن روح و پیراستن اعمال از زشتیها و از جنبه اجتماعی، باعث همدلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان میشود. کارکرد وسیع و عمیق آموزههای مهدوی، جذّابیت خاصّ موضوع را نشان میدهد. به همین دلیل، قشرهای مختلف جامعه، پرسشهای بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخگویی صحیح به آنها از راهی مطمئن، بر کسی پوشیده نیست.
«پژوهشکده مهدویّت» در کتاب «مهدویّت، پرسشها و پاسخها»، به برخی از این شبهات، اینگونه پاسخ میدهد:
ادامه مطلب
ادامه مطلب
امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: زمین هیچگاه از حجت خالی نمیماند، حجت خدا یا ظاهر و آشکار است یا خائف و پنهان، تا حجتها و برهانهای خدا باطل نشود. بنابراین همواره باید انسان کامل در زمین وجود داشته باشد.
ادامه مطلب
حسنى و شيصبانى و عوف سلمىبرگرفته از كتاب : عصر ظهوردر تعدادى از روايات سخن از حسنى به ميان آمده است كه اشاره دارد، وى حركتى را در عراق آغاز مى نمايد اما اين روايات نياز به دقت بيشتر دارد چرا كه اين احاديث نام سه نفر، حسنى مدينه ، حسنى مكه و حسنى عراق را بيان مى كند، همچنين حسينى خراسانى كه در منابع حديث اهل سنت و برخى منابع خبرى شيعه ((حسنى )) ناميده شده است و هم اوست كه در سال ظهور حضرت مهدى عليه السلام با سپاهيانش وارد عراق مى گردد بنابراين احتمال دارد مراد از روايات مربوط به جنبش حسنى در عراق ، همين قيام و حركتش باشد و احتمال اينكه حسنى ديگرى قبل از او باشد نيز وجود دارد.
امام شيصبانى ، در مورد اين شخص روايتى از كتاب غيبت نعمانى كه از منابع درجه اول حديث مى باشد از جابربن يزيد جعفى نقل شده است كه گفت : از امام باقر عليه السلام در مورد سفيانى سؤ ال كردم حضرت فرمود:
ادامه مطلب
باب 121
سعيد بن مسيب گويد: بعد از اين، افتراق واختلافى خواهد بود تا اينکه کف دستى از آسمان ظاهر شود ومنادى از آسمان ندا کند امير شما فلان است.
باب 122
ابن رومان از حضرت على بن ابيطالب عليه السلام روايت کرده که فرمود: بعد از خسفى منادى در اول روز ندا ميکند که حق با آل محمد صلى الله عليه وآله است، بعد از آن منادى در آخر روز ندا ميکند که حق با اولاد عيسى است وآن مدحى است از شيطان.
ادامه مطلب
مصر و حوادث آن در دوران ظهوربرگرفته از كتاب : عصر ظهورروايات پيشامدهايى كه پيرامون مصر وارد شده متعدد است .. نخست روايات بشارت دهنده پيامبر (ص ) به مسلمانان جهت فتح مصر بدست آنان ، تا برسد به روايات مربوط به استيلاى مغربى ها بر مصر در حوادث انقلاب فاطميان و بالاخره حوادث زمان ظهور حضرت مهدى (ع )، بيان مى شود.
اما پيشامدهاى زمان ظهور با حوادث تاءسيس دولت فاطمى در منابع بيان پيشامدها در هم آميخته است . زيرا در روايات مربوط به حضرت مهدى (ع )، ورود سپاه مغربى به مصر نيز ديده مى شود.. و راه تشخيص آن ، وجود روايتى است كه دلالت بر پيوستن آن به زمان ظهور و يا پيوستن به حادثه معينى به حادثه هاى زمان ظهور حضرت ، مانند خروج سفيانى و غير آن داشته باشد.
ادامه مطلب
- سفرى كه بازگشت نداشت اميرالمومنين عليه السلام وارد مسجد گرديد، ناگهان جوانى گريه كنان در حالى كه گروهى او را تسلى مى دادند، جلوى آن حضرت آمد.
امام عليه السلام به جوان فرمود: چرا گريه مى كنى ؟
جوان : يا اميرالمومنين ! سبب گريه ام حكمى است كه شريح قاضى درباره ام نموده ، كه نمى دانم بر چه مبنايى استوار است ؛ و داستان خود را چنين شرح داد: پدرم با اين جماعت به سفر رفته و اموال زيادى به همراه داشته و اينها از سفر بازگشته و پدرم با ايشان نيامده است ، حال او را از آنان مى پرسم ، مى گويند: مرده است . از اموال و دارايى او مى پرسم ، مى گويند: مالى از خود برجاى نگذاشته است . ايشان را به نزد شريح برده ام و او با سوگندى آنان را آزاد كرده ، با اين كه مى دانم پدرم اموال و كالاى زيادى به همراه داشته است .
ادامه مطلب
محاسبه بیست و دوم:
قصه کهف در این سوره در آیه 26 خاتمه می یابد. از قضا آیه 26 آیه 2166 قرآن است. از آنجا که تعداد آیات از آغاز قرآن تا اول سوره اسرا 2022 عدد بود و به سال 2022 میلادی اشاره داشت، میتوان حدث زد که باید عدد 2166 نیز از اعداد گویا باشد. با این گمان به بررسی این عدد میپردازیم.
ادامه مطلب
آيا آية الكرسى يك آية است يا سه آيه؟
سؤال در اين است كه آيا آية الكرسى همين يك آيهاى است كه تا هو الْعَلىُّ العظيم است يا ضميه به دو آية ديگر است كه تا «هُمُ فيها خالدون» باشد.
جواب آن است كه مشهور مىگويند آية الكرسى يك آيه پيش نيست وهو العلىُّ العظيم انتهاى آيه است.
دليل بر اين ادّعا است كه اولاً تعبير به آية الكرسى، دلالت مىكند بر يك آيه فقط و اگر تا «هم فيها خالدون» بود بايد تعبير به آيات كنند چون سر آيه است نه به آيه واحده.
و ثانيا آية در بر گيرنده بر لفظ كرسى همين آيه است «وَسِعَ كرسيُّه السموات والارض» و باين مناسبت آية الكرسى گفتهاند.
ادامه مطلب
آغاز بازگشت و عقب نشينى سفيانى .برگرفته از كتاب : عصر ظهورپس از وقوع معجزه فرو رفتن در زمين ، در مورد لشكر سفيانى در راه مكه ، ستاره بخت سفيانى رو به افول مى گذارد، در حاليكه اختر سعادت حضرت مهدى (ع ) رو به اوج و درخشندگى مى نهد.
روايات ، بعد از وقوع حادثه فرو رفتن لشكريان سفيانى ، نقش نظامى ديگرى را براى او در حجاز ذكر نمى كند. با توجه به اينكه اين ماجرا پايان بخش نقش او در حجاز خواهد بود. اما احتمال دارد نيروهايى براى او در مدينه باقى بماند كه با قواى حكومت (خاندان فلان ) كار زار كند و روايات خاطرنشان مى سازد كه حضرت مهدى (ع ) پس از معجزه فرو رفتن قواى دشمن ، با سپاه خود كه مشكل از چند ده هزار نفر رزمنده است براى آزاد سازى مدينه راهى آنجا شده و با دشمنان خود در آنجا درگير مى شود.
ادامه مطلب
عدد 300 که 309 ستون این سوره و مهمترین عدد آن بشمار میرود. این عدد اگرچه در ظاهر تعداد کلمات قصه اصحاب کهف است اما در واقع حامل اسرار عجیب دیگریست.
در ظاهر گویای سالهای اقامت اصحاب کهف در غاراست و در باطن اشاره دارد به فاصله زمانی سال تولد حضرت پیغمبر در سال (569) تا سال تولد حضرت مهدی در سال 869.
ادامه مطلب
روز بیستم ماه محرم مصادف است با روزی که در سال 61 هجری قمری پس از گذشت چندروز از شهادت امام حسین(ع) و یاران آن حضرت، بدن خدمتکار امام حسین(ع) به نام «جون» توسط گروهی که برای دفن پیکر شهدا در صحرای کربلا حاضر شده بودند دفن شد.
ادامه مطلب
باب 56
يزيد بن جابر وغير او از رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت کرده که فرمود: طايفه ترک را دو خروج خواهد بود اول آنکه (با هر جا مصادف شوند) خراب ميکنند دوم آنکه بسوى نهر فرات سرعت مينمايند. عبد الرحمان در حديث خود از رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت کرده که فرمود: قربانى بزرگ خدا در ميان قوم ترک است وبعد از آنها ترکى نخواهد بود. سيد بن طاووس گويد: شايد منظور، ترک بنى عباس باشدکه مسلمان بودند، آنها که ترکى نظيرشان نبوده وقربانى بزرگى بدست آن دولت ستمکار قربانى شد.
باب 57
ادامه مطلب
اشغال عراق توسط سفيانىبرگرفته از كتاب : عصر ظهوربه گفته روايات ، اشغال عراق براى سفيانى هدفى استراتژيك و فورى است . ولى ناگزير مى شود كه به جنگ قرقيسيا بپردازد، آنگاه پس از آن نبرد اجراى نقشه خود را ادامه دهد.
و در حمله به عراق ، طرف مخالفى جهانى و يا از دولتهاى منطقه در برابر وى وجود ندارد. حتى تركان كه سفيانى در قرقيسيا با آنها وارد نبرد مى شود هدفشان بدست آوردن ثروت و گنج قرقيسيا است و كارى به مسائل عراق ندارند.
ادامه مطلب
محاسبه دوازدهم:
در محاسبه دیگر متوجه میشویم که از زاویه دیگر نیز به همین عدد 2133 میرسیم.
تعداد کل کلمات سوره کهف (1580) منهای قسمت اول آن (79) (1501) کلمه میباشند.
1580-79=1501
اگر این تعداد کلمات را با عدد 632 که با نام حضرت مهدی علیه السلام مساویست جمع کنیم دوباره به عدد 2133 میرسیم.
ادامه مطلب
1- زنى كه فرزند خويش را انكار مى كرد او كه جوانى نورس بود سراسيمه و شوريده حال در كوچه هاى مدينه گردش مى كرد، و پيوسته از سوز دل به درگاه خدا مى ناليد: اى عادل ترين عادلان !ميان من و مادرم حكم كن .
عمر به وى رسيد و گفت : اى جوان ! چرا به مادرت نفرين مى كنى ؟!
جوان : مادرم مرا نه ماه در شكم خود نگهداشته و پس از تولد دو سال شير داده و چون بزرگ شدم و خوب و بد را تشخيص دادم مرا از خود دور نمود و گفت : تو پسر من نيستى !
عمر رو به زن كرد و گفت : اين پسر چه مى گويد؟
ادامه مطلب
فتنه وآشوبهاى آخر الزمان (1)
باب 1
ابن عباس از رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت کرده که فرمود: خداى عالم دنيا را بمن ارائه کرد ومن نظر کردم بدنيا وديدم آنچه را که در آن واقع خواهد شد تا روز قيامت، آنچنانکه بکف دستم نظر ميکنم.
باب 2
ادامه مطلب
«تقديم و اهداء»
به پيامبر عظيم الشأن اسلام صلىاللهعليهوآلهوسلم .
كه با آوردن آئين پاك اسلام، پاكيزگى را به نحو شايستهاى براى بشريت به سوغات آورد.
به همه كسانى كه مىخواهند هميشه در محضر خدا پاكيزه و مطهّر زيست كنند و با طهارت از اين عالم خاكى پرواز كنند .
ادامه مطلب
ادامه مطلب
زمان توبه حرّ تا شهادت وی چندان به طول نینجامید. بنابر روایتی، حرّ از امام تقاضا کرد که چون نخستین کسی بوده که بر امام خروج کرده، اجازه دهد که نخستین مبارز و شهید باشد.
جنازه آن آزاد مرد را قبيله اش، بن رياح، از ميدان جنگ خارج كرد و در روستايي در 7 كيلومتري شمال غربي كربلا به خاك سپرد. همان جا كه امروزه به سبب وجود قبر او به « روستاي حرّ » معروف است. آستان مبارك آن شهيد در 370 ق به دستور عضدالدوله ديلمي ساخته شد. در 914 ق شاه اسماعيل صفوي، كه خود به زيارت اين آستان مشرف شده بود، به تجديد بناي آن پرداخت. اين بنا يك بناي ساده در ميان صحرا است كه به صورت يك چهار ديواري آجري و قلعه اي مستحكم به دستور مادر آقاخان محلاتي ساخته شده است. اين مزار صحن و گنبدي با كاشي آبي و ضريح نقره اي دارد. ناصر الدين شاه، كه آن جا را زيارت كرد، در آن دوران از خرابي و وضع نامطلوب و نگه داري بد آن بقعه به مدحت پاشا، حاكم كربلا، گلايه كرده و براي تعمير و نگه داري بهتر آن سفارش هايي كرده بود.
بنا بر اين گزارش، در 1330 ق تعميراتي در آن آستان انجام گرفت و ايواني در آن تعبيه شد. كتيبه بالاي اين ايوان نشان دهنده باني و تعمير كننده آن است: « قد عمر هذا المكان بهمة آقا حسين خان شجاع السلطان همداني دام ظله الفاني سنه 1330 ق ». در قسمت شرقي صحن، حجره هايي در دو طبقه جهت سكونت زائران ساخته شده و هنرمندان ايراني در 1396 ق، حرم را آينه كاري كردند.
در كتاب «تنقيح المَقال» مامَقاني نقل مي كند از حائري از سيّد نعمة الله جزائري در كتاب «أنوار نعمانيّه» كه او مي گويد: جماعتي از مردمان معتمد و موثّق براي من نقل كردند كه چون شاه إسماعيل بغداد را به تصرّف خود درآورد براي زيارت قبر حضرت سيّد الشهداء عليه السّلام به كربلا آمد و چون از بعضي از مردم شنيده بود كه به حرّبن يزيد رياحي طعن مي زنند، به سمت قبر حرّ آمد و دستور داد قبر حرّ را نبش كنند.
چون قبر حرّ را نبش كردند، ديدند كه به همان هيئت و كيفيّتي كه كشته شده است خوابيده است، و بر سر او دستمالي ديدند كه با آن سر حرّ بسته شده بود.
شاه اسماعيل در كتب تاريخي خوانده بود كه در واقعه كربلا كه سر حرّ مورد اصابت قرار گرفت و حضرت سيد الشهدا عليه السلام دستمال خود را بر سر حرّ بستند و حرّ با همان دستمال دفن شده است، براي باز كردن و برداشتن دستمال تصميم گرفت. چون آن دستمال را باز كردند خون از سر حرّ جاري شد بطوريكه از آن خون قبر پُر شد و چون دستمال را بستند خون باز ايستاد و چون دوباره باز كردند خون جاري شد. و هر چه كردند كه بتوانند آن خون را به غير از همان دستمال بندبياورند و از جريانش جلوگيري كنند ميسّر نشد. و از اينجا دانستند كه اين قضيّه موهبت الهي است كه نصيب حرّ شده است. شاه إسمعيل دستور داد قبّهاي بر مزار او بنا كردند و خادمي را بر آن گماشت تا آن بقعه را خدمت كند.
ادامه مطلب
فرهنگ و گرايش سياسى سفيانىبرگرفته از كتاب : عصر ظهورروايات ، نشانگر اين معناست كه سفيانى فرهنگ و آموزش غربى دارد و چه بسا در همانجا نشو و نما كرده باشد. در كتاب غيبت طوسى از بشر بن غالب بصورت مرسل روايت شده است كه گفت :
((سفيانى در حاليكه رهبرى گروهى را بعهده دارد مانند شخص نصرانى صليب برگردن دارد و از سرزمين روميان روى مى آورد.)) (125)
ادامه مطلب
نوشتاری که در ادامه میخوانید برگرفته از کتاب «رحمت واسعه» شامل مجموعه گفتارهای عاشورایی آیتالله محمدتقی بهجت است:
* از ماست که بر ماست
کاری بر سر خود میآوریم که دشمن نمیآورد. آیا هیچ دشمنی میتوانست آن بلا را بر سر عمر سعد بیاورد که خودش در یک شب آورد؟! مؤمنین با این همه پیشامدها، برای نجات اهل ایمان بر تضرع و ابتهال و التجاء محتاج هستند. چنانکه در شبانهروز به نان احتیاج دارند، به دعا و تضرع نیازدارند.
* خود را مریض نمیدانیم
خود را مریض نمیدانیم و گرنه علاج آسان است. در روایت آمده است: «امام حسین(ع) در گوش مردی چیزی فرمود، بعد از جدایی فوراً تمام موی سر آن مرد سفید شد!»
با این حال، ما خود را در عِداد [و شمار] عبادالرحمن میشماریم، غافل از اینکه تمام اعضا و جوارح انسان فردای قیامت بر کارهایی که انجام داده است، شهادت میدهند؛ «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»؛ امروز بر دهانشان مهر مینهیم و دستهایشان با ما به سخن میآیند و پاهایشان به آنچه انجام میدادند، شهادت میدهند.
امروز بشر در فکر ضبط کردن صدای حضرت داود علیه السلام است، غافل از اینکه ملائکه از عمل خود او عکسبرداری میکنند، بلکه گفتار و صدای او را نیز ضبط مینمایند.
* کشتن امام و انتظار عید؟!
در روایت آمده است که وقتی سیدالشهدا علیه السلام را شهید نمودند، خداوند متعال به ملکی دستور داد که ندا در دهد: «أیتها الْأُمةُ اظالمة القاتلة عترة نبیّها لا وفقکم الله تعالی لِفطرٍ و لا أضْحی»( ای امت ستمکاری که نواده پیامبرتان را کشتید، هرگز خداوند متعال شما را به عید فطر و اضحی موفق نگدارند!).
گویا این دعا باید مصداق داشته باشد؛ لذا اگرچه در رؤیت هلال ماه مبارک رمضان راه احتیاط برای شیعه وجود دارد که تا هلال شوال ثابت نشده، روزه میگیرند، ولی با احتیاط، فطر واضحی درست نمیشود!
در واقع، این روایت میخواهد بگوید که امام را نخواستید، فطر و اَضحی را میخواهید چه کار؟! ناقهای برای شما فرستادیم، خودتان نخواستید و پی کردید!
* مصیبت هزار ساله
وقتی تأمل میکنیم، میبینیم همه قضایای امام حسین علیهالسلام در یک روز واقع شد و وقتی مردم کوفه و بصره از قضیه قتل آن حضرت مطلع شدند، ناراحت شدند و از ابتلای آن حضرت و شهادت و اسارات اهل بیت علیهمالسلام خدا میداند که اهل ایمان چقدر ناراحت بودند، به حدی که گویا باورشان نمیشد. در طول این مدت دل اهل ایمان خون بود. اما ما بیش از هزار سال است که گرفتاریم و حضرت حجت(عج) گرفتار است و دشمنها نمیگذارند بیاید و او را حبس کردهاند. آیا حبسی از این بالاتر که نتواند خود را در هیچ آبادی نشان دهد و خود را معرفی کند؟!
در این مافوق هزار سال که آن حضرت در زندان است، خدا میداند که قلوب اهل ایمان چقدر خون است. آیا شایسته است که حضرت غایب علیهالسلام در مصائب و گرفتاری شبیه قضیه حسین بن علی علیهالسلام، به این مدت طولانی گرفتار باشد و ما برقصیم و شادی کنیم؟!
ادامه مطلب
فتنه همگانى و فتنه سرزمين شامبرگرفته از كتاب : عصر ظهورروايات ، فتنه ويژه اى را در سرزمين شام ياد مى كند كه قبل از خروج سفيانى واقع خواهد شد. و اين فتنه غير از فتنه غربى و شرقى است كه مسلمانان گرفتار آن مى شوند و قبلا درباره اش سخن گفتيم . به احتمال قوى تر، فتنه ياد شده متصل به فتنه همگانى و يا ثمره آن است . كه گاهى روايات مربوط به آنها و حالات راويان درباره اين دو فتنه با هم مخلوط مى شود.
ادامه مطلب
دوره استيلاى آشوريانبرگرفته از كتاب : عصر ظهورسلطه آشوريها بر يهوديان ، با هجوم شلمنصر سوم فرمانرواى آشوريان از سالهاى 859 ق .م تا 824 ق .م به كشور آرامى ها و قلمرو اسرائيل آغاز گرديد به گونه اى كه تمام منطقه ، تحت فرمان او و فرمانروايان آشورى پس از وى در آمد.و به نظر مى رسد كه كشور يهودا، برعكس كشور اسرائيل تحت فرمان و اطاعت آشوريان بود.
ادامه مطلب
وعده خداوند نسبت به تسلط و چيرگى بر يهوديانبرگرفته از كتاب : عصر ظهورخداوند متعال در قران كريم ميفرمايد:
((پروردگار تو اعلام مى دارد ،كسانى را بر يهوديان چيره خواهد كرد كه تا روز قيامت ،آنان را مجازات و شكنجه خواهند نمود و خداست كه زود مجازات نموده و هم اوست آمرزگار و بخشنده ، و از جمله مجازات خداوند اين است كه آنان را پراكنده و گروه گروه در زمين قرار داده بعضى از آنان نيكوكار و برخى نابكارند و آنان را با خوبى و بدى آزمايش كرديم ، شايد توبه نموده و به راه حق و هدايت باز گردند.)) (42)
ادامه مطلب
روميان و نقش آنان در زمان ظهورمنظور از روم در روايات مربوط به آخر الزمان و ظهور حضرت مهدى (ع )، ملل اروپائى و قرنهاى اخير، گسترش آنان در امريكا مى باشد، كه فرزندان روم و وارثان امپراطورى تاريخى روميان هستند.
ادامه مطلب
س از پاسخ منفی «پوتین» به «پسر شاه عربستان» برای معامله یمن با سوریه، عربستان عملیاتی را از طریق «جیش الاسلام» برای حمله غافلگیرانه به دمشق اجرا کرد تا پاسخ حملات هوایی روسیه را بدهد.
ادامه مطلب
ماجرای «ضحاک بن عبدالله » در نوع خود بی نظیر است، او که تا دقایق پایانی حماسه عاشورا در کنار امام شمشیر زد و شماری از لشکریان خصم را از پای درآورد و از نزدیک شاهد صحنه مظلومیت خاندان رسالت بود، چگونه بر عاقبت نیکوی خود پشت پا زد و خود را از فیض شهادت در رکاب سالار شهیدان محروم ساخت
ادامه مطلب
ادامه مطلب
محاسبه دهم:
از ریشه (فزز) در کل قرآن تنها سه کلمه استفاده شده است و عجیب آنست که هر سه مورد در سوره اسراء و هر سه مورد در آیات مربوط به بنی اسراءیل آمده است که خود به تنهایی بسیار معنی دار و اسرار آمیز است.
این سه آیه عبارت اند از آیه 76 ، 64 و 103
بررسی این آیات ما را با نکته های عجیب دیگری آشنا میکند.
با آیه 76 قبلا آشنا شدیم. و نیاز به بررسی مجدد آن نداریم.
آیه 64 نیز یکی از همان آیات چهارگانه ایست که 19 کلمه دارد و مجموع انها عدد 76 را شکل میدهد.
اما آیه 103
ادامه مطلب
ادامه مطلب
اى بزرگ زادگان! مرگ نيست مگر پلى كه شما را از بينوايى و سختى به بهشتهاى فراخ و نعمتهاى جاودان مىرسانَد. كدام يك از شما خوش نمى دارد كه از زندان به قصر درآيد؟!
موعود -حضرت زینالعابدین امام سجاد عليه السلام: چون كار بر حسين بن على بن ابى طالب عليه السلام دشوار شد، همراهيان او بدو نگريستند و او را برخلاف خود يافتند، چه، هرگاه كار دشوار مىشد، رنگ آنها تغيير مىيافت و گوشت تنشان به لرزه و دلهاشان به تپش مىافتاد، در حالى كه حسين عليه السلام و برخى از نزديكان او رنگشان مىدرخشيد و دل و جانشان آرام مىگرفت.
آنها به يكديگر مىگفتند: ببينيد، از مرگ هيچ هراسى ندارد، و حسين عليه السلام بديشان مىفرمود: شكيبايى، اى بزرگ زادگان! مرگ نيست مگر پلى كه شما را از بينوايى و سختى به بهشتهاى فراخ و نعمتهاى جاودان مىرسانَد.
كدام يك از شما خوش نمى دارد كه از زندان به قصر درآيد؟! چنان كه مرگ براى دشمنان شما نيست، مگر در آمدن از كاخ به زندان و شكنجه. پدرم به نقل از رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: دنيا، زندان مؤمن و فردوس كافر است و مرگ، پل اين جماعت است كه آنها را به بهشتشان و اينها را به دوزخشان مى رسانَد و من نه دروغ مى گويم و نه به من دروغ گفته شده است.
متن حدیث:
الإمام زين العابدين عليه السلام: لَمَّا اشتَدَّ الأَمرُ بِالحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهماالسلامنَظَرَ إلَيهِ مَن كانَ مَعَهُ فَإِذا هُوَ بِخِلافِهِم ؛ لِأَنَّهُم كُلَّمَا اشتَدَّ الأَمرُ تَغَيَّرَت ألوانُهُم وَارتَعَدَت فَرائِصُهُم ووَجَبَت حديث قُلوبُهُم. وكانَ الحُسَينُ عليه السلاموبَعضُ مَن مَعَهُ مِن خَصائِصِهِ تُشرِقُ ألوانُهُم وتَهدَأُ جَوارِحُهُم و تَسكُنُ نُفوسُهُم ، فَقالَ بَعضُهُم لِبَعضٍ : اُنظُروا، لا يُبالي بِالمَوتِ ! فَقالَ لَهُمُ الحُسَينُ عليه السلام : صَبرًا بَنِي الكِرامِ ، فَمَا المَوتُ إلاّ قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِكُم عَنِ البُؤسِ والضَّرّاءِ إلَى الجِنانِ الواسِعَةِ والنَّعيمِ الدّائِمَةِ ، فَأَيُّكُم يَكرَهُ أن يَنتَقِلَ مِن سِجنٍ إلى قَصرٍ ؟! وما هُوَ لِأَعدائِكُم إلاّ كَمَن يَنتَقِلُ مِن قَصرٍ إلى سِجنٍ وعَذابٍ . إنَّ أبي حَدَّثَني عَن رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله أنَّ الدُّنيا سِجنُ المُؤمِنِ وجَنَّةُ الكافِرِ ، والمَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَنّاتِهِم وجِسرُ هؤُلاءِ إلى جَحيمِهِم ، ما كَذَبتُ و لا كُذِبتُ.
«معاني الأخبار، صفحه 288»
ادامه مطلب
عصر عاشورای سال ۶۱ هجری ، شیطانک ها دیدند که ابلیس سرکرده آنان، به سر و صورت میزند و میگرید. گفتند: امروز که تو باید خوشحال باشی از چه رو پریشانی و گریان؟
به گزارش «موعود»، پدر آیت الله سید محمدتقی مدرسی نقل میکند:
عصر عاشورای سال ۶۱ هجری ، شیطانک ها دیدند که ابلیس سرکرده آنان، به سر و صورت میزند و میگرید.
گفتند: امروز که تو باید خوشحال باشی از چه رو پریشانی و گریان؟
گفت: اشتباه بزرگی کردم که این جماعت را واداشتم که حسین را بکشند.
گفتند:چطور؟ مگر تو نمیخواستی این جمع به ظاهر مسلمان ، راهی جهنم شوند؟ و مگر نشدند؟
گفت:چرا چنین شد ولی از این نکته غفلت کرده بودم که با این کار ، باب رحمت الهی به روی مردم باز میشود هرکس به نحوی خود را در دستگاه امام حسین علیه السلام جای میدهد و از شفاعت او بهره مند میگردد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب