ما را دنبال کنید

جستجوگر

موضوعات

  • مهدویت
  • مهدویت 1612
  • آیت الکرسی 3
  • فضیلت صلوات 11
  • فضیلت نماز جمعه 2
  • عکس های دیدنی 32
  • عکس های مذهبی 12
  • گنجینه احادیث 7
  • فضیلت زیازت عاشورا 2
  • قضاوتهای امیر المومنین علی علیه السلام 14
  • ذکر 2
  • نماز 1
  • شگفتیها و عجایب دنیا در بعد از ظهور امام زمان علیه السلام 3
  • خمس 0
  • خاورمیانه و آخر الزمان
  • شام و آخر الزمان 126
  • حجاز و آخر الزمان 95
  • عراق و آخر الزمان 57
  • وهابیت و آخر الزمان 140
  • ایران و آخر الزمان 189
  • یمن و آخر الزمان 52
  • اردن و آخرالزمان 18
  • آخرالزمان و فلسطین 14
  • مصر و آخر الزمان 21
  • فلسطین و آخر الزمان 13
  • یهود و آخر الزمان 24
  • سقوط اسرائیل 19
  • علائم ظهور
  • خروج سفیانی 26
  • خروج خراسانی 6
  • خروچ یمانی 6
  • خسف بیدا 2
  • قتل نفس زکیه 2
  • صیحه ی آسمانی 8
  • مذهبی
  • عاشورا 50
  • امام رضا (ع) 13
  • امام علی علیه السلام 14
  • پیشگوییهای ظهور
  • امام خمینی 7
  • امام خامنه ای 6
  • شاه نعمت الله ولی 1
  • سید احمد علی خسروی 1
  • نوستر آداموس 3
  • علمائ و بزرگان 4
  • آیت الله ناصری 2
  • قرآن 5
  • مبشرات ظهور 9
  • آموزش
  • کتاب
  • عصر ظهور 27
  • الملاحم والفتن يا فتنه وآشوبهاى آخر الزمان 8
  • کتاب غیبت نعمانی(محمد ابن ابراهیم نعمانی ) 1
  • کمال الدین و تما م النعمه(شیخ صدوق) 1
  • آمارگیر

    • :: آمار مطالب
    • کل مطالب : 1686
    • کل نظرات : 134
    • :: آمار کاربران
    • افراد آنلاين : 19
    • تعداد اعضا : 12
    • :: آمار بازديد
    • بازديد امروز : 334
    • بازديد ديروز : 1,151
    • بازديد کننده امروز : 269
    • بازديد کننده ديروز : 628
    • گوگل امروز : 0
    • گوگل ديروز: 1
    • بازديد هفته : 1,638
    • بازديد ماه : 4,394
    • بازديد سال : 17,054
    • بازديد کلي : 367,178
    • :: اطلاعات شما
    • آي پي : 18.222.118.14
    • مرورگر : Safari 5.1
    • سيستم عامل :

    کدهای اختصاصی


    در بخش اول مقاله ، نگاهی داشتیم به تمجید اهل بیت(ع) بر ایرانیان و رسالت آنها در عصر ظهور و نگاهي اجمالي به انقلاب اسلامي از بدو تشكيل تا كنون ، در این بخش صفات انقلاب موعود مشرق زمین و انطباق آن بر انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده و به بشارت بزرگان مبنی بر اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی اسلام خواهیم پرداخت.

     

    بشارت ائمه اطهار به حركت بزرگ شيعيان ايران و انقلاب مقدمه ساز ظهور

    - ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:
    -  گوئى می‏بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‏اند و خواستار حقّ‏اند ولى به ايشان داده نمی‏شود، باز خواستار آن می‏شوند و به آنان داده نمی‏شود، پس چون چنين مى‏بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش میافكنند (آماده كارزار می‏شوند) پس آنچه می‏طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى می‏كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما، كشتگانشان شهيدند، بدانيد اگر من خود آن را در می‏يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه می‏داشتم» غيبت نعمانى- ترجمه غفارى، ص: 383

    رسول خدا(ص) : ما اهل بيتى هستيم كه خدا آخرت را براى ما خواسته است و اين اهل بيت من بعد از من دچار بلاء شده و (از حقوق خود) محروم خواهند شد تا اينكه عده‏اى كه بيرقهاى سياهى دارند از طرف مشرق می‏آيند و دو مرتبه يا سه مرتبه حق خود را طلب ميكنند و حق را بآنها نميدهند تا اينكه جنگ كنند و غالب شوند، آنگاه حق آن‏ها را بآنها ميدهند ولى قبول نميكنند و حق را بمردى از اهل بيت من رد ميكنند و او زمين را پر از عدل ميكند بعد از آنكه از ظلم پر شده باشد هر كدام از شما آن را درك كرديد بايد خود را بآن برسانيد و لو اينكه با دست و سينه خود از روى برف برويد زيرا كه او مهدى عليه السّلام است. 
    فتنه و آشوبهاى آخر الزمان(ترجمه ملاحم و الفتن)، باب 93 متن، ص: 36

    هنگامي كه پرچم هاي سياه از خراسان به راه افتاد به سويش بشتابيد ولو با سينه خيز رفتن بر روي برفها باشد ، كه صاحبان آن پرچم ها  طرفداران حق هستند ، آنها حق را مطالبه مي كنند ولي به آنها داده نمي شود ، نبرد مي كنند و پيروز مي شوند ، آنچه مي خواستند به آنها داده نمي شود ، نبرد مي كنند و پيروز مي شوند آنچه مي خواستند به آنها داده مي شود ولي آنها ديگر نمي پذيرند ، گويي با چشم خود مي بينم كه شمشيرها را حمايل كرده اند ، و پيش مي تازند تا پرچم ها را به مهدي(ع) تسليم  كنند ، آگاه باش كه آنها ياران مهدي اند و زمينه سلطنت جهاني او را فراهم مي سازند ، دلهاي آنها چون قطعات آهن است ، هنگامي كه پرچم هاي سياه را مشاهده كرديد كه از سوي مشرق به حركت درآمده فارسيان را گرامي بداريد كه دولت ما در ميان آنها مي باشد. غيبت شيخ طوسي ص 262 ، ملاحم و الفتن ص 27

    امام كاظم(عليه السلام) فرمود : مردى از قم ، مردم را به حق فرا مى خواند . پيرامونش گروهى گرد مى آيند كه دل هايشان مانند پاره هاى آهن است . توفان هاى وزنده ، آنان را نمى لرزاند و از جنگ خسته نشده و نمى هراسند . به خدا توكل كرده و عاقبت از آنِ پارسايان است ( بحار 57/215 ) .

    چون حكومت بني فلان سپري شود، خداوند با مردي از ما اهل بيت(ع) بر آل محمد(ص) منت مي نهد ، كه با تقوا گام مي سپارد و بر اساس هدايت رفتار مي كند ، و در كارهايش رشوه نمي گيرد ، به خدا سوگند نام خود او و پدرش را مي دانم ، آنگاه به محضر امام عادل از ما مي رسد .....
    بشاره الاسلام ص 161

    چون نشانه هاي ظهور فرا رسد ، خداوند يكي از شيعيان ايراني را برمي انگيزد كه گرامي ترين اسب سوار عرب(هاشمي و بلندمرتبه است) است ، خداوند به وسيله آنها دين را ياري مي كند. بشاره الاسلام ص 29

    وقتى كه ديديد از طرف مشرق بيرقهاى سياهى نمايان شد فارس را اكرام كنيد، زيرا كه دولت ما در ميان آنها است. ملاحم و الفتن ص 16

    و دهها حديث ديگر

    صفاتي كه از روايات فوق براي انقلاب موعود روايات استخراج مي شود :

    1- اين انقلاب در مشرق زمين رخ خواهد داد
    2- انقلابيون خواستار حق هستند اما به آنها داده نمي شود
    3- رد كردن پاسخ مثبت حاكمان و قيام همه جانبه  
    4- كشته هاي آنها شهيد محسوب مي شوند 
    5- رهبر انقلاب آنها مردي از قم است
    6- نماد حركت آنها پرچم هاي سياه است
    7- انقلاب مشرق زمين صاحب پرچم هدايت است و مسلمانان به هر قيمتي بايد آن را ياري كنند
    8- انقلابيون درگير جنگي طولاني با دشمنان خود خواهند شد.
    9- بوي پرچم هاي انقلاب موعود چون مشك به همه جا مي رسد ( انقلاب موعود محبوب ملتهاست)
    10-  رهبران انقلاب روايات از سيد قمي تا خراساني و شعيب و ياران آنها بسيار محكم و قدرتمند هستند
    11- ميان شروع حركت آنها تا ظهور بيش از عمر يك انسان فاصله نيست.
    12- مرحله آخر  انقلاب مشرق زمين ، تسليم پرچم به امام زمان(عج) مي باشد

    بررسي انطباق صفات انقلاب موعود روايات بر انقلاب اسلامي ايران

    1- اين انقلاب در مشرق زمين(ايران) رخ خواهد داد

    روايات شريف در مورد مكان وقوع اين انقلاب تعابير مختلفي به كار مي برند ، در روايت معروف امام كاظم(ع) ، مردي از قم ... ، مكان وقوع اين حركت بزرگ شهر قم و به تعبيري ديگر كل ايران است ، همچنين است رواياتي كه از اهل خراسان بعنوان انقلاب گران موعود ياد مي كنند و عبارت " من المشرق " نيز همين حقيقت را مي رساند زيرا مولفين و راويان از صدر اسلام تا كنون بالاتفاق براين مسئله توافق دارند كه مراد از مشرق زمين ، اهل قم ، اهل خراسان و ...  در لسان روايات سرزمين ايران كنوني مي باشد. همچنين عبارت " فاكرموا الفرس فان دولتنا فيهم " ، فارس ها (ايراني ها) را گرامي بداريد كه دولت ما در ميان آنان است ، به خوبي نشان مي دهد كه دولت و انقلاب مزكور در ميان فارس هاي ايران  ايجاد خواهد شد.


    عصر ظهور / علامه كوراني / جلالي / چاپ و نشر بين الملل / ص 219

    سرزمين ايران حدوداً در مشرق حجاز و شهر مدينه

    آغاز حركت توفنده انقلاب اسلامي و مخصوصا پيروزي شگفت انگيز آن تمامي نگاهها را به خود معطوف داشت ، بسياري از محققين و بزرگان كه تا قبل از آن با وجود ملاحظه چند باره اين روايات به اهميت آن پي نبرده بودند ، به يك باره خود را با حقيقي بزرگ و درخشان روبرو ديدند ، حقيقتي كه همچنانكه اهل بيت(ع) بشارت داده بود ، خورشيد آن از مشرق يعني سرزمين ايران اسلامي طلوع كرده و بر تمامي جهان پرتو افشاني مي كرد.

    خرداد 42 ، نقطه عطف عصر حاضر

    توجه دوست و دشمن به تحولات ايران با انتشار موج درخشان انقلاب اسلامي


    البته اين مطلب با جايگاه بسيار برجسته اي كه ايرانيان در نزد اهل بيت(ع) از ابتدا داشته اند سازگاري كامل دارد ، به عبارتي ديگر كاملاً طبيعي است كه رسالت بزرگ زمينه سازي براي قيام قائم(عج) به مردم اين سرزمين كه مورد اعتماد و تمجيد اهل بيت(ع) قرار داشته اند ، محول شود.درباره این خصلت انقلاب گفتارشهید آوینی را عینا ذکرمی کنیم "اين حركت از ايران (مشرق زمين) آغاز مى‏شود. ايران سرزمينى است كه در آن برف مى‏بارد، در حالى كه باريدن برف در جزيره ‏العرب متداول نيست. انقلاب اسلامى ايران نيز در ماه بهمن به پيروزى رسيد. بهمن در زبان فارسى به معناى توده انبوه برفى است كه در كوهها جمع مى‏شود و به سوى دره‏ها و دشتها سقوط مى‏كند; همچنين به ذرات ريز برف كه در هوا معلقند و گاهى باعث‏به وجود آمدن كولاك مى‏شود، بهمن مى‏گويند.  از آن سبب اين ماه را بهمن ناميده‏اند كه موسم ريزش برف در ايران است; جمله "فاتوها و لوحبوا على الثلج; به آن نهضت‏بپيونديد حتى اگر با سينه خيز رفتن روى برف باشد" در اين روايات دليل روشنى است‏بر اينكه شروع اين حركت از ايران مى‏باشد; افزون بر احاديث‏شريفى كه بر شروع اين حركت از ايران دلالت دارد، پيروزى انقلاب اسلامى در دهه دوم ماه بهمن كه فصل ريزش برف سنگين در ايران است و به كار بردن اين جمله "حبوا على الثلج" به همراه كلمه مشرق در روايات به روشنى به مكان شروع اين حركت اشاره دارد." (منبع سایت شهید آوینی:نهضت امام خمينى زمينه ‏ساز ظهور دولت‏ حضرت مهدى (عج))

    2- انقلابيون خواستار حق هستند اما به آنها داده نمي شود

    علت قيام اوليه مردم مشرق زمين در چند روايت ذكر گرديده است ، " يطلبون الحق فلا يطيعونه " ، " فيسالون الخير فلا يطيعونه " ،  يا در حديث مردي از قم ، " يدعوا الي الحق "، علت قيام و انقلاب اوليه ذكر گرديده است.
    بطور خلاصه مجموعه روايات نشان مي دهد كه مردم ايران زمين مطالبه حقي دارند و يا حق را مي طلبند و به آنها داده نمي شود و آنها مجبور مي شوند كه قيام كنند ، يعني قيام اوليه آنها دفعي و به يك باره نيست ، بلكه در ابتدا  از راههاي مسالمت آميز و با درخواست و گفتگو حق و خير را مي طلبند و چون به آنها داده نمي شود ، در نهايت مجبور مي شوند كه قيام و درگيري مي شوند.
    با كمي دقت ، كاملا روشن است كه اين مشخصه نيز به طور كامل بر انقلاب مردم ايران منطبق است ، چه قيام مردم ايران را بر عليه  دشمن داخلي بدانيم و چه بر عليه دشمن خارجي ، همانگونه كه نويسنده عصر ظهور اين دو حالت را ذكر كرده و به تحليل آن پرداخته است ، خواهيم ديد كه هر دو حالت منطبق بر اتقلاب ايران مي باشد ، چه اينكه ريشه هاي قيام 42 به درخواستهاي مكرري كه مردم ايران از سالها پيش داشته اند مبني بر لزوم دخالت و نظارت اسلام در حكومت ايران كه وقعي به آن نهاده نمي شد ، و اين مطالبه حق كه در قيام مشروطه و حركت آيت الله كاشاني و فدائيان اسلام و در نهايت حركت امام راحل(ره) مطرح شده بود با بي اعتنايي حاكمان سرسپرده ، رد شده بود و تنها راه باقيمانده قیام بود. امام خمینی ره درباره علت و انگیزه این قیام می فرمایند:«... این قیام، قیام حق بر باطل بود. قیام عبودیت بر طاغوت بود."
    البته علامه كوراني در حالت دوم فرض مي كند كه قيام بر عليه ابرقدرتهاي جهاني صورت گرفته است و درخواست اوليه نيز مطالبه عدم دخالت در شئون زندگي و حكومت مردم سرزمين ايران است.
    البته آنچه صحيح به نظر مي رسد اين است كه ما اين دو دشمن را يكي دانسته ، مبناي مطالبه و حركت اول را همان قيام 42 و مطالبه پيش از آن بدانيم كه اين درخواست بعد از پيروزي انقلاب به نوعي ديگر با دشمن خارجي مطرح شده است و مي تواند شامل رد درخواست پذيرش صلح از طرف استكبار توسط ايرانيان باشد.

    در نهايت مي بينيم كه اين روند مطالبه ، رد مطالبه ، قيام ، دادن مطالبه از طرف حاكمان ، چشم پوشي از مطالبات اوليه و قيام نهايي ، به طور كامل در انقلاب ايران به چشم مي خورد و اين مشخصه انقلاب موعود و مورد بشارت در روايات به طور كامل در سير تحولات انقلاب اسلامي ايران ديده مي شود ، گويي معصوم(ع) بعد از وقوع انقلاب اين احاديث دقيق را بيان فرموده اند!

    3-  رد كردن پاسخ مثبت حاكمان و قيام همه جانبه

    روايات شريف بيان مي نمايند بعد از اينكه درخواست به حق اهل مشرق با مخالف حاكمان خود روبرو مي شود ، نشانه هاي قيام همه جانبه در اهل مشرق هويدا مي گردد ، فلذا حاكمان به صلاح خود مي دانند كه به طور موقت با اين درخواست موافقت نمايند و اين مطلب را به انقلابيون اعلام مي كنند و با درخواست هاي اوليه آنها اعلام موافقت مي كنند ، اما ديگر دير شده است 
    فيعطون ما سالوا فلا يقبلونه 
    انقلابيون يا به دليل اطلاع از تزوير و دروغ حاكمان و يا دلائل ديگر به موافقت و كوتاه آمدن حاكمان وقعي نگذاشته و قيام همه جانبه خويش را آغاز مي كنند ،

    " و قد وضعوا سيوفهم علي عواتقهم "

    به طور خلاصه براي اين مسئله دو حالت را مي توان در نظر گرفت :

    1- مطالبه اهل ايران از حاكمان ضد دين خود مبني بر حضور اسلام در حكومت و زندگي اجتماعي كه در ابتدا رد مي شود ولي وقتي شاه با مقاومت و قيام مردمي روبرو مي شود با اشاره اربابان خود با قبول نظارت شش نفر از فقهاي اسلام بر قوانين كشور ، سعي در خاموش كردن شعله انقلاب داشت كه با رد اين فريب توسط امام و انقلابيون ، قيام همه جانبه و انقلاب بزرگ اسلامي شكل گرفت.
    2- مطالبه اهل ايران از ابرقدرتهاي جهاني مبني بر دخالت نكردن در امور ايران كه در ابتدا با مخالفت ابرقدرتها و آغاز جنگ توسط آنها بر عليه ايران روبرو مي شود ولي در ادامه وقتي با مقاومت ايران روبرو مي شوند ، با درخواست ايران موافقت مي كنند به اين شرط كه ايران نيز از صدور انقلاب و اسلام ناب و حمايت از گروههاي مقاومت دست بردارد كه با مخالفت ايران روبرو مي شود و حركت ايرانيان بعد از اين رد درخواست دشمنان بعد از وقفه اي ، وارد مرحله قيام همه جانبه خود و اهداء پرچم اسلام به امام زمان(عج) مي گردد.

    يكي از وجوه " فيعطون ما سالوا فلا يقبلونه " مي تواند

    موافقت شاه ملعون با خواست انقلابيون و درخواست پايان انقلاب و عدم پذيرش اين موضوع توسط امام راحل(ره) و ادامه اعتراضات انقلابي باشد

    يكي ديگر از وجوه " فيعطون ما سالوا فلا يقبلونه " مي تواند

    صدور قطعنامه سازمان ملل  مبني بر توقف جنگ و آتش بس و مخالفت ايران با اين درخواست به دليل عدم ضمانت اجرائي و نواقص ديگر باشد.

     

    فلا يقبلونه حتي يقوموا
    فيعطون ما سالوا فلا يقبلون... و قد وضعوا سيفوهم الي عواتقهم

    و به خوبي و با كمال حيرت مي بينيم كه معصوم(ع) چگونه با چند جمله سيرتاريخي انقلاب اسلامي مردم ايران را به خوبي ترسيم كرده است گويي كه در عصر حاضر زندگي مي كرده و از نزديك تمام تحولات را به چشم مبارك خويش ديده است.
    انطباق عجيب اين صفت انقلاب مردم مشرق زمين بر انقلاب اسلامي ملت قهرمان ايران نيز دليلي محكم بر موعود بودن اين انقلاب الهي مي باشد.

    4- كشته هاي آنها شهيد محسوب مي شوند

    قتلاهم شهداء
    نكته بسيار زيبا ، قابل تامل و معناداري كه در اين احاديث وجود دارد ، تاكيد بر واژه شهيد و شهادت و بيان آن بعنوان يكي از خصوصيات انقلاب موعود است. 
    معصوم(ع) در اين روايات از اهداء كشته هاي بسيار در اين انقلاب مقدس خبر مي دهد ، و آنها را شهيد مي داند ، از سويي ديگر مي توان اين احاديث را پيام هايي مهم ،  براي هدايت رهبران اين نهضت الهي براي برجسته كردن حقيقت شهيد و شهادت و همچنين ايجاد شور و عشق در قلب انقلابيوني كه خود را مصداق اين احاديث ديده و خود را در آستانه فوز عظيم شهادت مي يابند دانست. همه آگاهان مي دانند كه تا قبل از آغاز انقلاب اسلامي حقيقت درخشان شهيد و شهادت در ميان مسلمانان تا چه اندازه غريب و مهجور بود و به همين دليل نيز دشمنان خارجي و سرسپردگان داخلي آنها به راحتي بر امور مسلط شده و هرچه مي خواستند بر سر اسلام و مسلمين مي آوردند.

    ويژگي اهداء شهيد در انقلاب موعود روايات عصر ظهور به طور كامل در انقلاب اسلامي ما وجود دارد ، فرهنگ ايثار و شهادت آنچنان با انقلاب عجين شده و نهادينه گرديده است كه بعد از سالها فاصله از دفاع مقدس ، كاروانهاي راهيان نور هر روز پر رونق تر از ديروز به سوي سرزمين شهيدان رهسپار مي شوند.

    اما با آغاز انقلاب اسلامي  و به واسطه اخلاص رهبران انقلاب و انطباق اصول انقلاب با اصول اسلام ، مفهوم شهيد و شهادت به سرعت از غربت درآمده و به عنوان يكي از برجسته ترين ويژگيهاي حركت انقلاب ، جهان را متوجه خود نمود.
    دوست و دشمن هر يك به روشني اين وجه و ويژگي درخشان انقلاب را مشاهده كرده و به نوعي از آن متاثر شدند ، دوستان ، مسلمانان و مستضعفان جهان ضمن عميق تر كردن ارادت خود به انقلاب ، تلاش كردند كه اين مفهوم دشمن شكن و انقلابگر را در سرزمين خود پياده سازند و دشمنان با درك ويژگي شهادت طلبي و قدرت روز افزون انقلاب در موضع ضعف و انفعال قرار گرفتند.
    در نهايت مي بينيم كه ويژگي برجسته شهادت طلبي كه در انقلاب هاي مادي بي معناست ، و در بسياري از حركتهاي ضعيف اسلامي پيشين آنچنان درخششي نداشته است ، به عنوان يكي از برجسته ترين وجوه انقلاب اسلامي مي درخشد و به خوبي بر فرموده احاديث شريف منطبق است.

    5- رهبر حركت آنها مردي از قم است كه بسوي حق دعوت مي كند

    امام كاظم(عليه السلام) فرمود : مردى از قم ، مردم را به حق فرا مى خواند . پيرامونش گروهى گرد مى آيند كه دل هايشان مانند پاره هاى آهن است . توفان هاى وزنده ، آنان را نمى لرزاند و از جنگ خسته نشده و نمى هراسند . به خدا توكل كرده و عاقبت از آنِ پارسايان است ( بحار 57/215 )

    مي بينيم كه امام كاظم(ع) رهبر انقلاب موعود را مردي از قم مي داند كه مردم را به حق فرا مي خواند و داراي ياراني مي باشد كه در راه هدف مقدس خود چون پاره هاي آهن و فولادند

    اما اين رهبر موعود از شهر قم كيست؟

    ،اين مسئله مورد اتفاق همه محققين مي باشد كه در طي قرنهاي گذشته به گواهي تاريخ هيچ رهبري با مشخصات فوق در قم وجود نداشته است و همچنين ياراني به استحكام آنچه روايات مي فرمايند و آغاز انقلاب از شهر قم به رهبري امام خميني(ره) در طول تاريخ نه تنها در شهر قم كه در تمام ايران بي سابقه بوده است مضاف بر اينكه حديث در فراز پاياني خود با عبارت " و عاقبت از آن پرهيزكاران است " موفقيت اين انقلاب را نيز به طور ضمني بيان مي فرمايد. پس تنها حركت رخ داده منطبق بر احاديث حركت امام(ره) از شهر قم مي باشد.

    سيد قمي يا رهبري كه از قم قيام مي كند و در مشرق زمين انقلابي بزرگ را پي ريزي مي نمايد.


    علاوه بر حديث فوق ، حديث ديگري كه اين حقيقت رو به صراحت ديگري بيان مي نمايد
    « از احمد بن سالم، از محمد بن یحیی بن ضریس، از محمد بن جعفر، از نصر بن مزاحم و ابن ابی حماد، از ابی داود از عبدالله بن شریک از ابی جعفر علیه السلام که فرمود: ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف به درگاه رسول الله (ص) نزدیک شدند و نشستند، پس پیامبر(ص) بر آنها وارد شد، کنارشان نشست، دمپایی اش گسیخته شد و با دمپایی اش اشاره وار به حضرت علی بن ابی طالب (ع) زد، سپس فرمود: همانا از سمت راست خداوند عزوجل – یا از سمت راست عرش – قومی از ما برخاستند که بر منابری از نورند، صورت هایشان نورانی است و لباسهایشان نورانی است، صورت هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده می اندازد. ابوبکر گفت: ای پیامبر، خدا آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. زبیر گفت : ای پیامبر خدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. عبدالرحمن بن عوف گفت: ای پیامبرخدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. سپس حضرت علی (ع) فرمودند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ پس ایشان فرمودند: آنها قومی هستند که به واسطه ی روح الله به یکدیگر محبت می ورزند (دلهایشان به هم نزدیک می شود)، درحالی که هیچ نسب یا اموال مشترکی ندارند؛ آنها شیعه ی تو هستند و تو امامشان هستی ای علی. »
    بحار الأنوار، ج 65، ص 139؛
    مي بينيم كه اين گروهي كه در آخرالزمان مي آيند ، شيعيان واقعي امام علي (ع) بوده و بواسطه " روح الله " به يكديگر عشق مي ورزند ، به خوبي بر روح الله الموسوي الخميني و ياران استوارش قابل تطبيق است. و اين انطباق اين صفت نيز به خوبي مصداق بودن انقلاب اسلامي ايران را بر انقلاب موعود روايات عصر ظهور نشان مي دهد.

    6- نماد حركت انقلاب مردم مشرق زمين ، پرچم هاي سياه است

    ما در فصل بعد در بحث مفصل پرچم هاي سياه ، و توضيح ، تفسير و رمزگشايي از اين نشانه ذكر شده در روايات عصر ظهور براي انقلاب مردم مشرق زمين ، خواهيم ديد كه  يكي از وجوه پرچم هاي سياه جنبه مفهومي – حقيقي آن است به اين توضيح كه درست است كه مرحله آخر انقلاب موعود براي اهداء پرچم به امام زمان(عج) با قيام پرچم هاي سياه روي خواهد داد اما اين مسئله منافاتي با عجين بودن اين انقلاب با پرچم هاي سياه عزاداري براي اهل بيت(ع) ندارد ، همچنانكه رواياتي آغاز اين انقلاب (كه هنوز خبري از قيام آخر و اهداء پرچم به امام زمان(عج) نيست) از پرچم هاي سياه سخن گفته اند كه نشان مي دهد ، پرچم هاي سياه نه تنها در مرحله آخر انقلاب مشرق زمين ديده مي شود كه از ابتدا اين انقلاب با پرچم هاي سياه آغاز شده است.

    به طور مثال در روايت زير دقت فرماييد :

    هنگامي كه پرچم هاي سياه از خراسان به راه افتاد به سويش بشتابيد ولو با سينه خيز رفتن بر روي برفها باشد ، كه صاحبان آن پرچم ها  طرفداران حق هستند ، آنها حق را مطالبه مي كنند ولي به آنها داده نمي شود ، نبرد مي كنند و پيروز مي شوند ، آنچه مي خواستند به آنها داده نمي شود ، نبرد مي كنند و پيروز مي شوند آنچه مي خواستند به آنها داده مي شود ولي آنها ديگر نمي پذيرند ، گويي با چشم خود مي بينم كه شمشيرها را حمايل كرده اند ، و پيش مي تازند تا پرچم ها را به مهدي(ع) تسليم  كنند ....

    ملاحظه مي كنيد كه پرچم هاي سياه از آغاز انقلاب روايات ديده مي شود.

    بررسي روايات نشان مي دهد علاوه بر پرچم هاي سياهي كه توسط لشكر سيدخراساني و شعيب به اهتزار درآمده و به سمت عراق حركت خواهد كرد ، پرچم هاي سياهي نيز در آغاز انقلاب مردم مشرق زمين ذكر گرديده اند كه مي تواند منطبق بر پرچم هاي سياه عزاداري اهل بيت(ع) باشد ، همچنانكه آغاز انقلاب در محرم 42 و روز بزرگ عاشورا رقم خورد و عده زيادي از انقلابيون در 15 خرداد 42 به خاك و خون كشيده شدند كه امام راحل اين روز بزرگ را براي هميش عزاي عمومي اعلام فرمودند.

    نگاهي اجمالي به تاريخچه انقلاب نشان مي دهد كه اولا دقيقا آغاز انقلاب در زمان برافراشته بودن پرچم هاي سياه عزاي امام حسين(ع) در محرم خونبار تاريخي سال 42 شروع شدن و ثانيا عاشواري 42 به عنوان نقطه آغاز اين انقلاب با سخنراني تاريخي امام راحل(ره) به خوبي اين مفهوم را قابل درك و پذيرش مي نمايد.

    همچنين به خاك و خون كشيده شدن هزاران تن از شيعيان پاكباخته در 15 خرداد 42 كه به حق قيام كرده و هيچ انگيزه اي جز حمايت از رهبر الهي خود نداشتند ، نيز مي تواند بعنوان نشانه و پرچمي از عزاداري تلقي شود همچنانكه امام راحل(ره) نيز اين روز بزرگ را براي هميشه عزاي عمومي اعلام فرمود.

    مي بينيم كه وجه اول پرچم هاي سياه خراسان بر انقلاب موعود روايات صادق است و البته در فصل بعدي علت سياه بودن پرچم هاي سياه اصلي كه توسط لشگر شعيب و سيد خراساني برافراشته خواهد شد ، مورد تحليل و بررسي قرار خواهد گرفت.

    7- پرچم انقلاب روايات پرچم هدايت بوده و مسلمانان به هر قيمتي بايد آن را ياري كنند

    صفت ذكر شده براي انقلاب در احاديث متعددي قابل مشاهده است ، عبارتهاي " يطلبون الحق " ، " قتالهم شهدا " ، " حتي يدفعوا راياتهم الي القائم المهدي " ، و عبارات متعدد ديگر كه به وفور در احاديث بسياري به چشم مي خورد ، نشان مي دهد كه انقلاب موعود مردم مشرق زمين از ديد ائمه اطهار(ع) صاحب پرچم هدايت بوده و در صراط مستقيم اهل بيت عصمت و طهارت(ع) قرار دارد ، از اين جهت است كه ائمه اطهار(ع) با عبارات عجيبي مسلمانان را ترغيب به ياري اين انقلاب مي نمايند ، فاتوها ولوحبوا علي الثلج، و به آنها امر مي كنند كه حتي با شرايطي سختي مانند سينه خيز رفتن روي برف و يخ نيز خود را به ياري اين انقلاب مقدس برسانند.
    مقدمه ساز بودن اين انقلاب براي نهضت جهاني اسلام و حركت بزرگ امام مهدي(عج) خود به تنهايي حكايت از محتوي و حركت كلي ارزشمند اين انقلاب دارد كه كاملا مطابق شريعت ناب محمدي مي باشد ، مضاف بر اينكه رواياتي خود اين انقلاب را به نوعي آغاز ظهور امام مهدي(عج) مي دانند كه در احاديثي مانند " و مبداه من مشرق " ، و آغاز كار او از مشرق (ايران) خواهد بود ؛ نشان دهنده اوج و نهايت درستي راه اين انقلاب دارد.

    اما پرچم انقلاب ما تا چه اندازه هدايتگر است ؟

    براي نشان دادن صراط مستقيم انقلاب و پرچم كاملاً هدايتي و منطبق آن بر فرهنگ اهل بيت(ع) همين جمله بس كه امام عزيز كه بنيانگذار اين انقلاب الهي بودند فرمودند " انقلاب ما آغاز نهضت جهاني اسلام به پرچمداري حضرت حجت است.وحشت شياطين غرب و شرق و اجماع قدرتهاي جهانخوار جهاني براي زمين زدن اين پرچم  تا جايي كه در طي چند دهه گذشته شب و روز در حال توطئه بر عليه اين انقلاب مقدس بوده اند ، نشان از ميزان هدايت گر بودن پرچم اين انقلاب دارد ، كه البته نزول امدادهاي غيبي و الطاف وبركات الهي در مقاطع گوناگون انقلاب به وضوح براي دوست و دشمن آشكار بود.

    در شرايط رقت بار عصر كنوني كه بسياري از حكومتهاي اسلامي در دست سرسپردگان استكبار بوده و اوامر آنها را اجرا مي كنند ، حضور قدرتمند ايران اسلامي بسيار برجسته و ممتاز است و به همين علت مورد اقبال و توجه محرومان و مسلمانان جهان قرار گرفته و براي آنها بعنوان الگويي درخشان و محبوب مطرح است.
    قابل ذكر است كه بسياري از مسلمانان بدون اطلاع از محتوي احاديث عصر ظهور و بسياري از آنها با اطلاع از اين احاديث علقه و علاقه شديدي به انقلاب اسلامي ايران دارند و برخي از آنها با رها كردن خانه و كاشانه خود ترجيح دادند تا در فضاي اين كشتي نجات قرار بگيرند.

    8- ايرانيان درگير جنگي طولاني با دشمنان خود خواهند شد.

    آنچه روايات مختلف موجود در منابع اهل سنت و برخي منابع شيعي نشان ميدهد اين است كه ايرانيان زمينه ساز ظهور در ادامه حركت خود درگير جنگي طولاني با دشمنان خود خواهند شد ، عباراتي مانند " و قد وضعوا سيوفهم علي عواتقهم" ( سلاح ها و شمشيرهاي خود را به گردن مي گيرند يا حمايل مي كنند ) نشان از اين دارد كه در مسير حركت اين زمينه سازان ظهور موانع ، درگيريها و كارشكني هايي مختلفي به وجود خواهد آمد كه جز با شمشير و سلاح برطرف نخواهد شد و بروز جنگ اجتناب ناپذير است.
    آنچه برخي از محققين بدان اعتقاد دارند و برخي از احاديث نيز اين را نشان مي دهد اين است كه حركت ياد شده شيعيان مشرق زمين از آغاز حركت مراحل مختلفي را طي خواهد نمود كه بروز جنگي طولاني مدت يكي از مراحل آن است كه با پيروزي ايرانيان به اتمام خواهد رسيد و درنهايت پرچم انقلاب به صاحب آن سپرده خواهد شد.

    بنا بر روايات شريف ، انقلابيون مشرق زمين كه زمينه ساز ظهور مي باشند ، درگير جنگي طولاني با دشمنان خود خواهند شد.

    علامه كوراني اعتقاد دارد كه سيد خراساني در خلال جنگ طولاني ايرانيان در فضاي ايران ظاهر خواهد شد.

    عصر ظهور / علامه كوراني / جلالي / چاپ و نشر بين الملل / ص 267

    نگاهي به تاريخ انقلاب به خوبي انطباق كامل اين رويدادهاي مذكور در روايات را با وقايع انقلاب اسلامي نشان مي دهد ، وقوع جنگ نابرابر ايران و صدام به نمايندگي بلوك شرق و غرب به خوبي مي تواند مصداق جنگ طولاني ذكر شده در روايات باشد.
    نكته قابل توجه اين است كه احاديث شريف بعد از عبارت و قد وضعوا سيوفهم علي عواتقهم ( سلاح ها و شمشيرهاي خود را به گردن مي گيرند يا حمايل مي كنند ) مرحله اي را براي انقلاب ذكر نمي كنند و ممكن است فاصله زماني ميان اتمام جنگ تا سپرده شدن پرچم ، بخشي شامل جنگ سرد و بخشي جزو مرحله ظهور و سپردن پرچم در نظر گرفته شده باشد.

    9- بوي پرچم هاي اين انقلاب چون مشك به همه جا مي رسد ( انقلاب موعود محبوب ملتهاست)

    اين حقيقت كه در بخشي از يك حديثي بسيار مهم مورد اشاره قرار گرفته است پرده از مطلب مهمي برمي دارد ، عبارت " يوجد ريحها بالمغرب كالمسك الاذفر " ، عطر آن در مغرب زمين بهتر از مشك و عنبر به مشام مي رسد ، نشان از اين حقيقت دارد كه حركت اين انقلاب در اقصي نقاط جهان و در بين ملل مستضعف و محروم و مومنين و مسلمانان بسيار محبوب بوده و از جايگاه برجسته اي برخوردار است.

    از سويي ديگر تاكيد اهل بيت(ع) بر پرچم هدايت اين انقلاب و راه روش صحيح رهبران اين انقلاب موعود در فرازهايي كه مي فرمايد ، خداوند با مردي از ما اهل بيت(ع) بر آل محمد(ص) منت مي نهد ، كه با تقوا گام مي سپارد و بر اساس هدايت رفتار مي كند ، و در كارهايش رشوه نمي گيرد ، موجب مي شود تا اين انقلاب هرچه بيتشر در نزديك ملتهاي مسلمان و مستصعف عصر ظهور محبوب باشد ، از سويي ديگر اين انقلاب از دشمنان سرسخت سفياني و حاميان يهود و غربي آن است و از اين جهت نيز به خاطر عرض اندام و قدرت نمايي و رويارويي با ظالمان و ستمگران براي خود در ميان توده هاي مسلمان كسب وجهه مي نمايد.

    محبوبيت انقلاب اسلامي در ديگر كشورها و گروههاي مقاومت اسلامي

    مضاف بر اينكه تاكيدات بسيار اهل بيت(ع) بر جايگاه ايرانيان چه مرتبط با ظهور و چه غير آن كه در منابع شيعه و اهل سنت به وفور يافت مي شود ، به تنهايي براي ايجاد محبوبيت در ميان مسلمان كفايت مي كند.
    ما در مقام انطباق اين صفت مي بينيم كه در حال حاضر انقلاب اسلامي ايران بعنوان نقطه اميد توده هاي مردم مستضعف و آزادي خواه جهان و بعنوان محور اصلي مقاومت و ايستادگي در برابر شياطين

    محبوبيت ايران اسلامي و سران آن در ميان ملتهاي مستضعف و مسلمان جهان ، بعنوان يكي از مشخصات انقلاب موعود روايات به خوبي مشخص و آشكار است.


    و استكبار جهاني و تگيه گاه گروههاي مقاومت در جهان شناخته مي شود و از اين جهت به در نزد آنان بسيار محبوب بوده  و از جايگاه بسيار ويژه اي برخوردار است.

    10 - رهبران اصلي و ياران اين انقلاب بسيار قدرتمند و قوي مي باشند

    عبارات مختلفي در اين بيان اين ويژگي رهبران و ياران انقلاب به در روايات شريف به چشم مي خورد ، عباراتي مانند " كان قلوبهم زبرالحديد " قلبهايشان مانند تكه هاي آهن است " ،  " لوستقبلته الجبال لهمدهاو تخذ فيها طريقا " اگر با كوهها روبرو شود ، آن را مي شكافد و به پيش مي رود كه در مورد شعيب و سيد خراساني به كار رفته است ، " و سيفه كحريق النار " شمشيرش مانند شعله هاي آتش  است ، " اسدا لايفرون " شيرهاي بدون فرار  ، " يسير الرعب امامها شهرا " رعب و هراس يكماه زودتر از آنها حركت مي كند ، " ويل لمن ناواهم " واي بر كساني كه با آنها درگير شوند و ...

    " كان قلوبهم زبرالحديد " ،  " لوستقبلته الجبال لهمدهاو تخذ فيها طريقا " ،

    " اسدا لايفرون " ، " يسير الرعب امامها شهرا " ، " ويل لمن ناواهم "

    همه اين عبارات نشان مي دهد كه رهبران و ياران اين حركت مقدس بسيار قدرتمند بوده و با اراده نفوذ ناثذير خود بر تمام مشكلات و سختيها غلبه مي كنند و با نيروي شهادت طلبي خود كه ذكر آن گذشت ، ترس و وحشت شديدي در دل دشمنان ايجاد خواهند نمود.
    اما در مقام مقايسه ، ناگفته پيداست كه اين صفت برجسته رهبران و ياران انقلاب موعود تا چه اندازه بر انقلاب اسلامي ايران منطبق مي باشد ، امام خميني (ره) بت شكن قرن ، آنچنان هيبت و صلابتي از خويش در دل دوستان و دشمنان برجاي گذاشت كه تا هميشه تاريخ نقل محافل و مجالس خواهد بود ، شجاعتهاي محيرالعقول انقلابيون چه در زندانهاي مخوف رژيم سفاك پهلوي و چه در ميدان مبارزه با بلوك غرب و شرق در 8 سال دفاع مقدس ، خاطراتي فراموش ناشدني از رشادت و از جان گذشتگي انسان در راه مكتب رقم زده است.

    قلبهايشان مانند تكه هاي آهن است ، اگر با كوهها روبرو شود ، آن را مي شكافد و به پيش مي رود

    آنان شيران بدون فرار هستند ، رعب و هراس يكماه زودتر از آنها حركت مي كند ، واي بر كسي كه با آنها درگير شود.

    هنوز كه هنوز است قدرتهاي شيطاني ضربه شستهاي رزمندگان غيور و غرش شيران بي فرار را فراموش نكرده است. سيلي جانانه حزب الله لبنان به شيطان كوچك در جنگ 33 روزه بازتاب كوچكي از شجاعتهاي دلاورمردان عرصه جهاد و شهادت انقلاب اسلامي بود و در نهايت در عصر حاضر مي بينيم با وجود كرنش بسياري از قدرتهاي مدعي جهاني در برابر شيطان بزرگ ، عرض اندام و رجزخواني ايران اسلامي و رهبر شجاع و رئيس جمهور قهرمان و انقلابي آن ، به خوبي نشان دهنده ميزان انطباق اين صفت برجسته انقلاب موعود مشرق زمين بر انقلاب اسلامي ايران مي باشد.

    11- ميان شروع حركت آنها تا ظهور بيش از عمر يك انسان فاصله نيست.

    امام صادق (ع) در ضمن حديثي در اين باره مي فرمايند :  " و لا يدفعونها الا الي صاحبكم ، قتلاهم شهدا ، اما اني لو ادركت ذالك لابقيت نفسي لصاحب الامر" غيبت نعماني، ص145
    و پرچم ها را جز به دست صاحب الامر(عج) نمي دهند ، كشته هايشان شهيد است ، اگر من آن روز را درك كنم ، جانم را براي صاحب اين امر(عج) نگه مي دارم‌"
    برخي از محققين در مورد عبارت " اما اني لو ادركت ذالك لابقيت نفسي لصاحب الامر " ذكر مي كنند كه اين مسئله نشان مي دهد كه فاصله ميان آغاز انقلاب تا به نتيجه رسيدن آن و سپرده شدن پرچم انقلاب به دست صاحب اصلي آن بيش از عمر طبيعي انسان طول نخواهد كشيد و اين فاصله زماني حداكثر عمر طبيعي يك انسان باشد هرچند اين امر  مي تواند در كمتر از اين مدت نيز صورت گيرد. 
    نكته ديگري كه نشان مي دهد فاصله ميان آغاز انقلاب مردم مشرق زمين تا قيام نهايي آنها و حركت به سمت عراق طولاني مدت نيست ، اين است كه در احاديث مختلف سيرتحولات و مراحل گوناگون حركت شيعيان به صورتي ذكر شده است كه از آن وجود فاصله زماني دراز مدت مثلا چند قرن استنتاج نمي شود ، بلكه اكثر روايات خلاف اين مسئله را نشان ميدهند.


    عصر ظهور / علامه كوراني / جلالي / چاپ و نشر بين الملل / 254

    با توجه به اينكه آغاز انقلاب اسلامي ايران در سال 42 مي باشد و اينك با سپري شدن حدود نيم قرن از اين حركت بزرگ تاريخي زمزمه ها و علائم بسيار نزديك بودن ظهور از هرگوشه به گوش مي رسد و فرمايشات بزرگان جبهه حق و نشانه هاي ديگر همه از قريب الوقوع بودن ظهور حكايت دارد ، مي بينيم كه اين فرمايش امام محمد(ع) كه فرمودند : اگر آن روز را در ك كنم ، خودم را براي صاحب اين امر نگه مي دارم ، تا چه اندازه درست بوده ، و  بر انقلاب اسلامي ما قابل تطبيق مي باشد. 
    مي بينيم كه اين فاصله زماني نه بسيار كوتاه در حد چند سال بوده است  و نه بسيار طولاني در حد چند قرن ، نيم قرن فاصله زماني به خوبي بر فرمايش امام محمد باقر(ع) منطبق مي باشد در حالي كه بايد در نظر گرفت كه در طول عمر طبيعي يك انسان بايد دوران طفوليت و كهولت كه انسان قادر به شركت و حضور در كوران حوادث سخت را ندارد بايد حذف شود و به طور عموم (و حذف موارد استثناي) آنچه مي ماند چيزي در حدود نيم قرن مي باشد كه حضور انسان مي تواند در حركتهاي اجتماعي بزرگ  مثمر ثمر باشد.

    12- مرحله آخر  انقلاب مشرق زمين ، تسليم پرچم به امام زمان(عج) مي باشد

    يكي از اصلي ترين وجوه و خصوصيات انقلاب موعود مردم مشرق زمين ، پايان درخشان آن و سپردن پرچم به دست امام عصر(عج) مي باشد ، اين حقيقت مقدس در احاديث بسياري مورد اشاره قرار گرفته است ، چه فرازها و عباراتي كه مستقيما از سپرده شدن پرچم انقلاب موعود به دست امام زمان(عج) خبر مي دهند مانند :

    فلا يقبلون حتي يدفعوها الي رجل من اهل بيتي 
    حتي يدفعوا راياتهم الي القائم المهدي
    لا حتي يدفعوها الا الي صاحبكم

    و چه عباراتي كه به حضور فعال و قدرتمند ايرانيان در درگيريهاي عصر ظهور اشاره دارند ، مانند حركت سپاه ايران به سمت كوفه و درگيري با سفياني و شكست لشگر او كه در دهها حديث شريف مورد اشاره قرار گرفته است در حالي كه اين وقايع بنابر احاديث چند ماه مانده به ظهور  رخ خواهد داد.


    علامه كوراني از چند دهه قبل اعتقاد  دارد كه ما در عصر ظهور امام عصر(عج) به سر مي بريم

    عصر ظهور / علامه كوراني / جلالي / چاپ و نشر بين الملل / ص 263

    پس بنابر روايات متعدد بدون ترديد انقلاب مردم مشرق زمين به ظهور منتهي خواهد شد و ايرانيان حضوري فعال و پررنگ در ظهور مقدس داشته و به عنوان ياران اصلي موعود(عج) نقش بي بديل در شكست دشمنان خواهند داشت.

    آيا انقلاب اسلامي ايران متصل به ظهور خواهد شد؟!

    تمامي نشانه ها حاكي از مثبت بودن اين سئوال مهم دارد ، علاوه بر اينكه بسياري از زمينه هاي اصلي ظهور فراهم شده است و مكانهاي جغرافيايي ظهور اينك ملتهب و فعال است ، بشارتهاي پي درپي بزرگان و مراجع  نشان از تحقق اين امر در آينده بسيار نزديك مي باشد.
    علاوه بر آن بشارتهاي متعددي از دهها سال پيش وجود دارد كه حاكي از آن است كه پرچم اين انقلاب قطعا به دست صاحب اصلي آن خواهد رسيد كه ما به علت زياد بودن موارد به ذكر چند مورد آن بسنده مي كنيم.

    امام خميني(ره) :

    امیدوارم که این نهضت و این انقلاب منتهی بشود به ظهور امام عصر ( ع ) امام خمینی، ج ۱۳، ۱۱۹)

    ان شا الله این ملت بتواند این کشور را به طور شایسته تحویل امام عصر بدهد ( امام خمینی ج ۱۶ ،۳۲۳)

    تا بتوانیم این امانت الهی را به سر منزل مقصود برسانیم و به صاحب امانت حضرت مهدی ( عج ) بدهیم. (امام خمینی، ج ۱۸، ۴۷۵۲)

    علامه طباطبائي :

    اين انقلاب متصل به ظهور امام زمان(عج) خواهد شد

    http://leader-khamenei3.persiangig.com/mp3/hajati.mp3

     

    آيت الله مكارم شيرازي :

    ما در ظهور صغري امام زمان(عج) قرار داريم .

    فصلنامه امام مهدي(عج) - ش2 - پاييز 81

     

    آيت الله نوري همداني :

    اين انقلاب را مقدمه ظهور امام زمان(عج) مي دانم   مرداد 89

    ارسال نظر

    کد امنیتی رفرش

    نظرات ارسال شده

    ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

    مهدویت


    درباره ما

    با ارئه آیات و روایات آخر الزمان امید است قلوب منتظران آن حضرت شاد وآمادگی آنها جهت یاری و جانفشانی در رکاب حضرت حجت (عچ) به حد کمال برسد انشا الله

    نظرسنجی

    تا چه اندازه مطالب سایت برای شما مفید است ؟