شاه عربستان بامداد چهارشنبه در اقدامی غیرمنتظره ترکیب حاکمیت این کشور را تغییر داد و ولیعهد، جانشین ولیعهد، وزیر خارجه و شماری از وزرا و مقامات کابینه را تغییر داد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی بامداد امروز چهارشنبه با صدور احکام حکومتی جدید، دست به تغییرات گسترده در ترکیب حاکمیت این کشور زد.
سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولیعهدی و نائبرئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولیعهدی انصراف داده است.
پادشاه عربستان در حکمی دیگر پسر جوان و وزیر دفاع و فرمانده عملیات عربستان علیه یمن «محمد بن سلمان»، را به عنوان «جانشین ولیعهد» معرفی کرد تا پیشبینیها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد.
همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد که «سعود الفیصل» که به مدت 40 سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شده و «عادل الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او میشود.
بر اساس احکام صادر شده، پادشاه عربستان «خالد بن عبدالعزیز» را به عنوان وزیر بهداشت، «عادل الفقیه» را وزیر اقتصاد و برنامهریزی و «مفرق الحقبانی» را وزیر کار معرفی کرده است.
همچنین «حمد السویلم» رئیس دیوان پادشاهی و «عبدالله الیاسر» معاون سرپرست رادیو و تلویزیون اعلام شدهاند.
حکومت ریاض، به علت و دلیل تغییرات عمده صورت گرفته اشاره ای نکرده، اما از زمان انتقال قدرت به سلمان زمزمههایی از احتمال تغییر در ترکیب قدرت و ارتقا جایگاه محمد بن سلمان مطرح شده بود.
به این ترتیب کودتا علیه تصمیم و وصیت شاه قبلی عربستان ملک عبدالله بن عبدالعزیز تکمیل شد و تمامی وابستگان شاه قبلی از قدرت خلع شدند. همانگونه که مقرن بن عبدالعزیز از ولی عهدی کنار گذاشته شد متعب بن عبدالعزیز نیز از حلقه قدرت دور نگهداشته شده است.
جزئیاتی از پشت پرده تغییرات جدید در خانواده آل سعود
یکی از فعالان شبکه های اجتماعی که از وی به دلیل افشای پشت پرده خاندان حاکم سعودی به عنوان معارضان سرشناس سعودی به شمار می آورند، جزئبات و پشت پرده تغییرات جدید در راس قدرت در عربستان سعودی را منتشر کرد.
به گزارش مشرق، فعال عربستانی که بهدلیل انتشار خبرهایی از مسائل محرمانه و پشتپرده خاندان حاکم در عربستان با نام "مجتهد"، شهرت کسب کرده و کارشناسان معتقدند که او یکی از شاهزادگان سعودی است؛ در اولین واکنش خود به عزل و نصبهای جدید در خاندان آل سعود در صفحه خود بر روی توئیتر نوشت که مقرن بن عبد العزیز ولی عهد پیشین عربستان میدانست که کنارگذاشته خواهد شد و از فشارهای اخیر این موضوع را فهمیده بود؛ ولی تا عصر روز سه شنبه هیچ درخواست رسمی در این خصوص از سوی پادشاه به وی نرسیده بود.
به نوشته مجتهد، عصر روز گذشته موعد ضیافت شامی بود که مقرن بن عبد العزیز هر چند وقت یک بار برای خانواده آل سعود برگزار میکند و دعوت شوندگان در این مراسم لباس رسمی نمیپوشند، مگر اینکه مقام رسمی در آن حضور داشته باشد.
مهمان ویژه این شام روز گذشته «جان کی» نخست وزی نیوزلند بود و این مسئله به اطلاع مهمانان رسانیده شده بود و به آن معنی است که تا پایان این شام مقرن ولی عهد بوده است.
بعد از شام ساعت 10 پادشاه متعب را فراخواند و از قول پادشاه به وی گفته شد: «شما کوتاهی نداشتهاید ولی ما دوست داریم که از توانایی جوانان استفاده کنیم» و مقرن هم در پذیرفتن این کلام تردیدی نکرد.
این مسئله به اطلاع اعضای خانواده حاکم رسانیده شد ولی "متعب بن عبدالله" بین این شخصیتها نبوده است و ساعت 11 همه چیز قطعی شده بود وسپس برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای ناکام گذاشتن و مشکل درست کردن در برابر این تصمیم، این خبر صبح زود اعلام شد.
اعلام این مسئله (برکناری مقرن بن عبد العزیز) بین سایر تصمیمات به این دلیل صورت گرفت تا قضیه برکناری ولیعهد یک مسئله عادی جلوه داده شود.
در پی عزل و نصبهای اخیر در عربستان که پسر ملک سلمان را بیش از پیش به تخت و تاج پادشاهی نزدیک میکند؛ انتقاد فعالان شبکههای اجتماعی عربستانی از اقدامات خاندان آل سعود بالا گرفته است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بعد از صدور فرمان «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای عزل ولیعهد خود و نزدیک کردن «محمد بن سلمان» پسرش و وزیر دفاع به تاج و تخت پادشاهی، واکنشهای فراوانی در شبکههای اجتماعی عربستان ایجاد شده است.
در همین راستا مجتهد فعال توئیتری که معمولا اخباری را از داخل دربار سلطنتی عربستان منتشر میکند یادآور شد سه روز پیش گفته بود مقرن بن عبدالعزیز از سوی یکی از افراد [قدرتمند و صاحب نفوذ] حکومت تحت فشار است تا خود به صورت توافقی از ولیعهدی کناره گیری کند بدون اینکه به دستور پادشاه از قدرت برکنار شود.
این توئیت مجتهد بارها از سوی کاربران عربستانی بازتوئیت شده و برخی رسانههای عربی نیز به صحت پیش بینی مجتهد اشاره کرده بودند.
از سوی دیگر کاربری به نام سلما در صفحه توئیتر خود نوشته : عمر این حکومت رو به پایان است باید روش خود در انتقاد از خاندان حاکم را تغییر داده و به جای انتقاد از آل سعود مردم را برای بعد از آنها آماده کنیم.
او افزود: اغراق نمیکنم وقتی که میگویم دست کم 99 درصد از خاندان سلطنتی از تغییرات ایجاد شده ناراحت هستند و صادقانه میگویم که سلمان از سلامت و هوشیاری کامل بهره نمیبرد.
وی افزود: اکنون دلایل جنگ یمن واضح تر شده و نشان داد که فقط برای ایجاد وجههای برای محمد بن سلمان صورت گرفته بود.
اکنون خانواده سلطنتی نفس عمیقی خواهد کشید و و بعد از اینکه شرایط خود را مهیا کردند با استفاده از رسانهها حمله خود را آغاز خواهند کرد.
کاربر دیگری به اسم «مستنیر» نوشته که محمد بن سلمان از رتبه ششم به وزارت دفاع رسیده و بعد از آن جانشین ولیعهد عربستان شده میخواهم بدانم که نظر بزرگان خاندان پادشاهی چیست وقتی میبینند پسری 29 ساله پیش از آنها مسیر رسیدن به تاج و تخت را طی کرده است.
کاربری دیگری با نام «کشکول» ضمن به سخره گرفتن عزل و نصبهای اخیر عربستان به طنز گفت: فکر میکنم پادشاه بعد از این با «ابوبکر بغدادی» هم بیعت کند.
همچنین «جمال بن» در توئیتر خود نوشته که زمزمه برکناری متعب از گارد ملی از زمانی آغاز شده که سلمان برخی فرماندهان میدانی تحت امر خود را برای مدیریت نیروهای متعب بن عبدالعزیز در نجران قرار داده است.
اما مردم فقط بنده و تابع هستند و باید وقتی تصمیمی گرفته شد بدون هیچ ارادهای برای این تصمیمات دست بزنند.
بر اساس نظر شخصیام سلمان حتی تا ماه ذی الحجه در قدرت باقی نخواهد ماند و پسرش باید تا پیش از موسم حج برای برکناری او زمینه چینی کرده باشد.
این کاربر تحولات صورت گرفته در عربستان را به تصمیم گیری چند کودک برای یک ملت شبیه دانسته و گفته آینده ما و میلیونها شهروند دیگر عربستانی که هزاران دانشمند و فیلسوف و انسان بزرگ در میان آنها حضور دارد در دستان مشتی کودک است.
وی همچنین ادامه داده که بن نایف از طریق یک سازمان اطلاعاتی غربی مطلع شده که که مقرن بن عبدالعزیز برای اقامت دائمی در غرب از عربستان خارج خواهد شد.
مجتهد نیز ضمن بازتوئیت کردن توئیت یک کاربر که اعلام کرده بود «الولید بن طلال» شاهزاده مولتی میلیاردر سعودی بعد از عزل و نصبهای اخیر ملک سلمان را در توئیتر «آنفالو» کرده گفت که الولید میداند که حساب کاربری ملک سلمان از سوی محمد بن سلمان اداره میشود به همین دلیل دست به این کار زده است.
آیا اختلاف بنی عباس از علائم حتمیه است؟
در کتاب "تاملی در نشانه های ظهور" ( که دو سال بعنوان بهترین کتاب حوزه برگزیده شد) به قلم نصرت الله آیتی از کتابهای موسسه آینده روشن که با مرکز تخصصی مهدویت همسو و همفکر است ( هرچند در این کتاب برخی نشانه های مهم زیر سئوال رفته و ضعیف نشان داده شده و از سوی دیگر به برخی مطالب کم اهمیت بیش از اندازه پرداخته شده است) روایاتی از امام صادق(ع) ذکر گردیده است که اختلاف بنی عباس را از محتومات و علائم حتمیه می داند.
همچنانکه می دانیم علائم حتیمه علائمی هستند که قریب به اتفاق روایات ، وقوع آنها را حتمی دانسته و زمان وقوع آنها را در آستانه ظهور ذکر می نمایند.
گزیده ای از بخش پایانی کتاب "تاملی در نشانه های ظهور" :
اختلاف بنیعباس
ابوحمزه ثمالی در روایتي معتبر، از امام صادق(ع) ميپرسد:
ان ابا جعفر کان یقول: أن خروج السفیانی من الامر المحتوم. قال لی: نعم و اختلاف ولد العباس من المحتوم و قتل النفس الزکیه من المحتوم ...؛
امام باقر(ع) پیوسته میفرمود: قیام سفیانی از امور حتمی است. امام صادق(ع) فرمودند: آری، همینطور است و اختلاف فرزندان عباس از محتومات است و کشته شدن نفس زکیه از محتومات است ... .
در حدیث دیگری از آن حضرت چنین روایت شده است:
اختلاف بني العباس من المحتوم و النداء من المحتوم و خروج القائم من المحتوم... ؛
اختلاف بنیعباس از محتومات است و ندا از محتومات است و خروج قائم از محتومات است.
ابوحمزه ثمالی در حدیث مرسلۀ دیگری میگوید: از امام باقر(ع) پرسیدم خروج سفیانی از محتومات است؟ فرمودند:
نعم، والنداء من المحتوم، و طلوع الشمس من مغربها محتوم، و اختلاف بني العباس في الدولة محتوم، و قتل النفس الزكية محتوم، و خروج القائم من آل محمد محتوم ... ؛
آری، و ندا از محتومات است و طلوع خورشید از مغرب از محتومات است و اختلاف بنیعباس بر سر حکومت از محتومات است و کشته شدن نفس زکیه از محتومات است و خروج قائم آل محمد از محتومات است... .
همچنین روایات موثق دیگری در این زمینه وجود دارد :
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ أَبِييَعْفُورٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمْسِكْ بِيَدِكَ هَلَاكَ الْفُلَانِيِّ اسْمُ رَجُلٍ مِنْ بَنِي الْعَبَّاسِ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ وَ جَيْشُ الْخَسْفِ وَ الصَّوْتُ قُلْتُ وَ مَا الصَّوْتُ أَ هُوَ الْمُنَادِي فَقَالَ نَعَمْ وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ ثُمَّ قَالَ الْفَرَجُ كُلُّهُ هَلَاكُ الْفُلَانِيِّ مِنْ بَنِي الْعَبَّاس( للنعماني)، النص، ص: 258)
ابن أبى يعفور گويد: امام صادق عليه السّلام به من فرمود: «هلاك فلانى [- نام مردى از بني عبّاس-] را با دستت داشته بشمار و خروج سفيانى را، و كشته شدن نفس زكيّه را، و سپاهى را كه در زمين فرو مىروند، و آن آواز را، عرض كردم: آواز چيست آيا همان نداكننده است؟ پس فرمود: آرى و صاحب اين امر بدان وسيله شناخته مىشود، سپس فرمود: فرج كامل در نابودى فلانى [از بني عبّاس] است».
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الصَّامِتِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا مِنْ عَلَامَةٍ بَيْنَ يَدَيْ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ بَلَى قُلْتُ وَ مَا هِيَ قَالَ هَلَاكُ الْعَبَّاسِيِّ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاءِ وَ الصَّوْتُ مِنَ السَّمَاءِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخَافُ أَنْ يَطُولَ هَذَا الْأَمْرُ فَقَالَ لَا إِنَّمَا هُوَ كَنِظَامِ الْخَرَزِ يَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً. الغيبة( للنعماني) ؛ النص ؛ ص263)
(خبر داد ما را احمد بن محمّد بن سعيد او گفت: حديث كرد ما را قاسم ابن محمّد او گفت حديث كرد ما را عبيس بن هشام او گفت: حديث كرد ما را عبد اللَّه ابن جبلة از پدرش و او از محمّد بن صامت و او از):
ابى عبد اللَّه (امام صادق) عليه السّلام گويد: بآن حضرت عرض كردم: هيچ نشانهاى در پيشاپيش اين كار نيست؟ فرمود: چرا. عرض كردم: چيست آن نشانه؟
فرمود: نابودى عبّاسى و خروج سفيانى و كشته شدن نفس زكيّه و فرو رفتن زمين در بيداء و صدائى از آسمان، عرض كردم: فدايت شوم ميترسم كه اين كار بطول انجامد؟
فرمود: نه، آن مانند رشته منظّمى بدنبال هم خواهد بود.
......
حال روشن است که اگر آل سعود همان بنی عباس روایات باشد و ملک عبدالله نیز عبدالله ذکر شده در روایات باشد ، ما تا چه اندازه به ظهور نزدیک شده ایم.
البته واضح است که نمی توان به صورت قطعی در این زمینه اظهار نظر کرد اما حتی احتمال این امر عظیم نیز خود امری بسیار عظیم است و آمادگی هرچه بیشتر شیعیان را می طلبد.
مطمئنا تحولات آتی عربستان ، یمن ، شام و ... پرده از بسیاری از اسرار برخواهد داشت.
نظرات ارسال شده